Coronasmittan i USA

Lyssnade precis på Folkhälsomyndighetens presskonferens och de tror att det snart blir en “explosion” av coronafall i USA… Nu börjar även jag tveka om jag ska hoppa av. Har redan förlorat 250 000 kr och det känns tungt eftersom jag började spara och investera på allvar i somras. Känns ju sådär om börsen kommer falla ordentligt NÄR coronasmittan på allvar biter sig fast i USA. Vore tungt att tappa t.ex. en halv miljon kronor på börsen på ett år. Hur går era tankar?

Att sitta still i båten gäller bara vid normala nedgångar. Alla förstod väl redan när börsen gick ned 10% att det inte var botten. Jag gick ur medans jag fortfarande låg plus, hoppas jag har guld läge när jag hoppar på marknaden igen.

Du är en marknadstajmare. Denna gång verkar du haft tur, nästa gång undrar om det är samma resa?
Vad är en “normal” nedgång för dig? Du har inte lärt dig ett dugg på RikaTillsammans, uppenbarligen.
Du kommer bli miljardär då du vet när “du förstår att 10% inte var botten”. Önskar dig lycka till framöver på framtida dippar och “onormala nedgångar” :slight_smile:

Mår man illa av att börsen rasar är det inte omänskligt. Tvärtom.

Långsiktigt kommer börsen förr eller senare kommer att återhämta sig. Eller - historiskt har den alltid gjort det och det har funnits värre kriser än den här. Tänker man positivt kan man ju resonera att man får fler andelar aktiefonder för samma peng än för några månader sedan.

Så resonerar jag iaf. Jag sitter still, köper t om lite extra nu när det är “rea” och tittar inte på min portfölj. Det är en strategi som hittills har fungerat på mig. Jag sparar till pensionen så jag har tiden på min sida tänker jag.