Det verkar inte helt logiskt. Jag tycker att det är bättre att man bestämmer vad som ska ingå i det gemensamma och vad bägge parter ska bidra med och lämnar individuella kostnader, hobbys mm utanför det gemensamma. Annars är risken att person 1 upplever att hen sponsrar person 2s liv i för hög utsträckning. CSN hör till det jag tycker kan skötas utanför det gemensamma, det lånet grundar ju sig oftast inte på ett gemensamt beslut.
Är det så att man har väldigt olika ekonomiska förutsättningar så att tex person 2 inte klarar att bidra sin del till det gemensamma plus csn, då får man antingen leva med att hen bidrar mindre eller får hen skala ner levnadskostnaderna så att hen har råd med sin halva. Sannolikt bör hen börja med att dra ner på kostsamma hobbys.
Så mitt råd är: välj bort att ha precis allt gemensamt och ha bara det ni faktiskt delar i den gemensamma potten. Då slipper ni göra såna här avväganden. Det enda tillfället när någon part bör kompenseras ekonomiskt är när den gör en insats för familjens bästa som den förlorar ekonomiskt på, typiskt är att gå ner i tid med barnen.