Jag funderar på att skaffa Apple Pay, Curve och/eller någon liknande kombination av tjänster. Ett virtuellt kort hos Revolut vore sannolikt bra att baka in i paketet också.
Jag bor utomlands och har de flesta av mina lokala kostnader i EUR. Normalt betalar jag allt med kort. Hemma i Sverige har jag kostnader i SEK. Vissa andra valutor är också aktuella ibland.
Jag har en befintlig lösning för uttag av kontanter så det är ingen super prio.
Jag undrar nu vilka praktiska erfarenheter som finns av den här uppsättningen jag nämner eller liknande alternativ. Det känns spontant som att kombinationen av olika tekniska lösningar gör konstruktionen bräcklig. Det borde räcka med att en av aktörerna har något strul för att alltsammans ska fallera. Det lär förstås inte hända dagligen.
Jag har använt enbart Apple Pay senaste kanske 3 åren. Där man kan blippa brukar också Apple Pay fungera. Har fungerat felfritt i Sverige, Spanien och Portugal. Men kanske svårare utanför EU.
Väldigt skönt att inte fippla med fysiska kort och du behöver aldrig ange en pin-kod.
Curve är bra i teorin när du kan bli fri valutapåslag på ditt vanliga svenska kort, få bättre försäkring och cashback. Men deras support har aldrig fungerat och de har lagt på nya avgifter på senare tid så kan inte rekommendera.
Har du inkomst i kronor men utgifter i annan valuta är de nog billigast med en av prenumerationspaketen hos revolut. Också smidigt att dela utgifter med eller när man vill skicka pengar till någon kollega som inte är svensk och inte har Swish.
Dock föredrar jag samtidigt enkelheten hos wise, använder wise i företaget och revolut privat
Eventuellt gör också wise de enklare om du betalar räkningar eller har ett lokalt bankkonto i ett annat land.
Tror båda går att testa med virtuellt kort och Apple Pay utan några avgifter