Hej, jag har läst igenom flera inlägg på samma ämne (men utan tillägget om virtuella/digitala kort). Jag och sambon har nu barn och det känns lite omständligt att hålla på att spara kvitton för att upprätta en något sånär gemensam ekonomi - åtminstone vad gäller mat och gemensamma inköp till hemmet. Det blir även lätt lite snedvridet då jag är föräldraledig och hanterar nästan alla matköp.
Optimalt hade därför varit ett gemensamt konto att sätta pengar till för transparens och kontroll, men som båda kan nyttja. Det är ju sällan en fysisk plånbok finns med så därför skulle 2x kopplade virtuella/digitala kort vara nödvändiga (Apple Pay/Google/Samsung). Inser att inget är gratis så lär väl behöva betala per månad för detta konto och kort, vilket väl får vara okej tänker jag - så länge det inte är en allt för hög summa. Vi ser inte direkt behov av att betala e-fakturor och dylikt från kontot.
Är det någon som grottat ner sig i detta “problem” i närtid och känner till en bank ni är nöjda med?
Kör med ett extra privat konto hos SEB för räkningar, inte superviktigt för oss att de är “samägt” när pengar åker in och ut samma månad.
Sedan delar vi övriga utgifter via en grupp i revolut, där kan man dela köp oavsett hur de var betalt.
Har också gemensamt konto hos revolut, som framförallt används när vi reser och har ovanligt många gemensamma kortköp. Gemensamt revolut-konto uppfyller din önskan om 2 virtuella (eller fysiska) kort mot samma konto Tror de är gratis, även om jag själv har revolut premium
Kör Lunar bank och där kan du skapa ett gemensamt konto samt fysiska eller virtuella kort kopplat till det.
Kör Lunar för allt nu och tycker det fungerar riktigt bra. Vissa tjänster saknar fortfarande koppling till Lunar, t.ex Hedvig försäkring men då kan man behålla sin gamla bank utan avgift och sätta upp en månadsöverföring till det och sen autogiro till Hedvig.
Kreditkort?
Vi kör både Amex och Mastercard med extrakort till sambon. Allt kommer på samma räkning och betalar man i tid kostar det inget förutom årsavgiften. Sen får man ju bonus på alla inköp vilket med råge överstiger vad korten kostar i årsavgift.
Jag kör sedan 5-10år tillbaka kreditkort. Jag har ett Preem kreditkort med 0,5% bonus och min sambo har mitt Curve kort.
Curve kortet är ett kort som klonar andra kort. Dvs med Curve får vi 2st Preem kreditkort.
Alla köp hamnar på samma faktura och när fakturan kommer så går jag och hon igenom vilka köp vi gjort och delar upp vad som är mitt, hennes och tillsammans.
Vi gjort detta i 10års tid och fungerar klockrent. Alla köp kommer med, det blir inget kvitto man glömmer osv. Swish och övriga kostnader får man lägga till separat för varje månad.
Det finns kreditkort där man kan betala för ett extra kreditkort. Men med vårt upplägg betalar vi inga avgifter alls utan istället får vi bonus varje månad. Brukar bli 600-1000kr extra per år med 0,5% bonus på allt man betalar med kreditkortet.
Nedsidan med Curve upplägget är att min sambo får ingen plånbok i telefonen. Men idag brukar det gå utmärkt att klara sig med swish. Eller så skaffar man ett gratis extra kort som man har som backup. Vi har haft flera olika extra kort men tror aldrig min sambo har någonsin använt ett extra kort på senaste 5åren.
Kapar denna tråden lite och undrar ifall det finns någon som erbjuder detta kostnadsfritt:
Delat konto där både kan ha digitala kort i Apple pay
Konto kopplat med möjlighet att lägga in autogiron
Kontot kan ge 0% i ränta, vill egentligen bara ha ett konto där vi för in säg 10 000 kr var när det behövs och lägga alla gemensamma utgifter på det. Behöver inte massa bonusar, försäkringar osv.