Gemensamt bankkonto med kopplade debetkort

Hej!

Jag och min sambo vill sluta använda vårt kreditkort för vardagsinköp för att få ännu bättre koll på vår ekonomi.

Har ni tips på billiga gemensamma konton med debetkort?

Jag vill alltså kunna ha (minst) ett delat konto med min sambo som vi båda har betalkort kopplat till.

Letar efter en billig och smidig tjänst som gärna har iaf lite ränta på kontot.

Northmill. Dock suger det fysiska kortet, så överväg bara om ni är okej med att använda Apple Pay eller liknande. Om ni absolut behöver ett fysiskt kort skulle jag använda Northmill i kombination med Curve.

1 gillning

Vi kör med gemensamt konto på Lunar. Vi för över pengar varje månad.

Smidigt och snabbt att komma igång. Låg månadsavgift. Vi använder bara Apple Pay. Dvs vi blippar från varsin telefon men allt dras från gemensamma kontot.

Numera är det kass ränta, men vi har kvar Lunar pga smidigt.

1 gillning

Jag har någon slags aversion mot månads-/årsavgifter för banktjänster och liknande. Gör ett enda undantag för ett kreditkort pga dess egenskaper, men sparar/tjänar då in årsavgiften med råge naturligtvis. Vilka egenskaper hos Lunar kan du inte få avgiftsfritt hos andra aktörer?

Tror inte det kostar något att ha gemensamt via Revolut:

https://www.revolut.com/joint-accounts/

Bara kör Revolut standard båda två. Sen bjuder ena in den andre.

Tips: skaffa ett konto först, sen kan ni få 700kr i referral bonus för att bjuda in den andre

2 gillningar

Tack! Ska kolla upp, hade ingen aning om att de erbjöd gemensamma konton.
Varför suger deras fysiska kort? :grinning:

Det går åtminstone att ha kostnadsfritt extrakort. Sen om det är superviktigt för dig att det juridiskt är gemensamt när det är till löpande gemensamma utgifter får du ju väga det mot fördelarna.

Kontaktlös betalning fungerar oftast inte, så du måste använda chip + pin. Finns även tillfällen när man ex. i självscanningskassor behövt tillkalla personal för att godkänna köpet för att terminalen tror att man inte angett pin, trots att köpet redan gått igenom. Enligt Northmill själva beror det på att deras kort är så modernt och att terminalerna är gamla (eller hur), men det löses som sagt genom att använda Apple Pay eller motsvarande. Är helt kostnadsfritt, så jag står ut med det.

Stämmer de verkligen?
Fått till svar från deras ktj att man inte kan dela konto.
Hittar inget om att dela på deras sida.
Samtidigt står det kopplade konto på deras app?