Tycker den verkar vara rätt usel. Sen är ju denna typ av bilar desto ovanligare i eu som tur är. Här används de ju som arbetsbilar och inte pendling in till kontoret.
Av det lilla jag sett verkar de vara klassiska Tesla bilar. Låg och dålig kvalitet på bygget med billiga material och höga toleranser. Några roliga gimmickar dock.
Kräver den C-kort är det väl bara att skaffa det då? Kan det kosta 50’ max plus studieimsats för en van bilist? Bör inte vara ett hinder för entusiasten.
Tyvärr är grundaren, största enskilda ägaren, VDn och super micro managern Elon Musk en putinist. Så det blir som för Marabou, inga Teslabilar hur lockade de än är.
Men det finns ju kraschtester som de själva släppt som reklam där bakaxeln inte mår speciellt bra och a-armarna knäcks i en 50km/h krock. Om den ska klara att accelerera 0-100 på 2.6 sekunder med en 911 i släptåg så tål hjulinfästningen ganska rejäla krafter och borde dessutom inte utmattas nämnvärt av sådana accelerationer. Så om hjulupphängningen går i bitar i en krock i 50km/h, skulle jag inte vilja sitta i den bilen. Antagligen på tok för liten deformationszon som kommer ge uphov till skador på passagerarna. (Förutsatt att man inte krockar med en så pass mycket mindre bil att skillnaden i vikt räddar upp det)
Ps. Vore skönt om 48v system slog igenom även för tunga transporter framgent…
Många nya och coola nya tekniker/tankar, som man förväntar sig av Tesla. Men paketet är faktiskt inte så lockande, och inte bara för utseendets skull. Men ja, som Europé verkar det ju som att man slipper fundera på om man ska köpa en iaf.
Nästan svårt att fokusera på något annat. Jag tycker den är fruktansvärt ful och tänker att om 20 år blickar de som tycker den är snygg idag tillbaks och tänker “ja, vad tänkte vi här egentligen”?
Med det sagt, inför en zombie-invasion skulle jag trots allt överväga att köpa den.
Laminerade rutor finns i många bilar idag. Volvo, Audi m.fl. har dessa som tillval.
Alla dessa spricker vid yttre våld, men de penetreras inte. Det är en plastfilm mellan två glas som håller ihop glaset likt vindrutan på alla bilar. Man måste i stort sätt använda en yxa och slå upp ett hål genom glaset för att ta sig in.
Även pansarglas krossas vid yttre våld. Men de förhindrar att kulan tar sig in i kupén.
Så jag förstod inte problemet med testet som Tesla gjorde. Om tanken var att det skulle vara ett “sprickfritt” glas, så beror det på hur stort våld man utsätter den för. Alla glas spricker vid en gräns. Det intressanta är inte om glaset spricker. Det intressanta är om man penetrerar glaset och tar sig in i kupen. Det lyckades de med att visa. Klotet som han kastar tog sig inte in i kupén. I mina ögon var därför testet framgångsrikt.
Däremot var det en miss av Tesla att inte förklara detta. De borde förklarat och marknadsfört glaset som ett “Armoured glas” som förhindrar penetrerande föremål. Glaset spricker men penetreras inte. Vilket skyddar passagerarna vid olyckor eller yttre våld.
Men eftersom det är en Tesla så verkar folk hylla den till skyarna.
Men den fortsätter iaf Teslas tradition att helt ignorera andra trafikanters säkerhet. “Full self driving” som beta testar med andra människors liv som insats och nu denna som kommer mods både gående och andra bilar vid en kollision. Tur att EU har regler mot det här iaf.
Det var ingen miss av Tesla, dom hade tänkt visa ett glas som inte gick sönder i demonstrationen, så enkelt var det.
Dom gjorde om testeti år och det “lyckades”, det dom inte klargjorde var att det gamla testet var det en metallkula medans det nya testet gjordes med en baseball som inte hade gjort åverkan på min Volvos rutor heller.
I mina ögon är cybertruck ett skämt, enda anledningen att det fått så mycket uppståndelse är för att frälsaren Musk, kungen av vaporware är inblandad.
Fast har du läst det om 48V-arkitekturen, steer-by-wire, elmotorer utan växlar etc. Jag upplever att många just ser det som ett skämt för att man pallar inte göra jobbet och kolla under ytan. Även om man inte gillar cybertrucken så var det ju samma sak mex X-modellen.
Många skrattade åt den, men teknikutvecklingen och lärdomarna från den ledde till Model Y som nu är världens mest sålda bil (eller elbil?).
48V arkitektur kommer alla biltillverkare med, förmodligen ganska snart.
Elmotorer utan växlar är väl inte det minsta revolutionerande? Jag vet att tesla använder switched reluctance maskiner. Men det är ju inte direkt super speciellt.
Jag som faktiskt begriper tekniken men inte brytt mig speciellt om tesla, vad är egentligen speciellt? För det du radar upp är inte speciellt…
För mig är det här bara buzzwords som inte har någon betydelse för mig som bara vill ha en bra bil till att köra.
Och sen ser man att för att kunna öppna dörren så måste vindrutan först köras ner lite… Med konsekvensen att man får stå där mitt i vintern med hårtorken för att få upp dörren, på samma sätt med andra Teslor.
Jag håller med om att hela Telsa hypen är överdriven och nästan sekt-lik. Typiskt människan…
Jag ville mest belysa hur glasrutor fungerar och framförallt säkerhetsglas.
Som du skriver så är Volvos glas fantastiskt starka också. Det är väldigt svårt att slå sönder glaset på en gammal Volvo 850. Så det är ingen nyhet med starka glas och heller inte laminerade glas. Så förstår inte heller Teslas poäng med testet.
Mycket av det Tesla gör är en show cirkus. Samma sak med deras krocksimuleringar. Där de vid en stolpe in i sidan gav noll deformation av bilen. Där de jämförde med Volvo som då hade stora deformationer. Vilket alla Tesla fans blev lyriska om. Men sanningen är att accelerationerna på passagerarna i Tesla var på dödliga nivåer. Deformationerna i bilen är till för att sänka accelerationstopparna. Vilket Volvo är fantastiskt duktiga på att hantera. Jämförde man accelerationerna så hade en passagerare i Volvo betydligt högre chans att överleva.
99% av det här forumets användare inte behöver en pickup
Av de som behöver en pickup så är det väldigt få som vill ha så litet lastutrymme och tjänstevikt (alt. redan har C-kort)
Av de som behöver en pickup, men inte har krav på något av det som gör cybertrucken opraktisk, så är det inte heller så många som har lust att betala flera hundra tusen extra för “innovativt 48v system” och specialfälgar som kräver specialdäck, jämfört med ett mer praktiskt alternativ.
Så om man vill konsumera för att statusmarkera, eller bara för konsumtionens skull, ha det så kul. Jag är säker på att det gör en coolast i gubbgänget ända tills Tesla släpper sin dansande robot, vilket ju säkert är vilken dag som helst.