Cybertruck - vad tycker vi?

Få kan väl ha missat att cybertrucken har släppts nu. Jag har ju kvar min reservation från samma kväll den introducerades. Så vad tänker vi? :rofl:

Spontant måste jag säga att jag är både imponerad, tycker den är ball och har en leasing som går ut i september… :see_no_evil:

Det här är den bästa genomgången hittills:

Roligaste kommentaren är att om man jobbar på ett annat bilföretag så måste man fråga sig vad man håller på med. Cybertrucken är nästan en större revolution under huven än själva utseendet som nästan alla felaktigt fokuserar på. Allt från att man frångått 12V-systemet till 48V och därmed kapat 75% av allt behov av kablage, man har steer-by-wire, större och egna battericeller, elmotorer utan växlar etc.

Ping @Skogstomten, förlåt kunde inte låta bli :see_no_evil:

5 gillningar

Är det den som har ”skottsäkra” rutor?

1 gillning

Nej, inte rutorna, de hade inte gått att rulla ner då. Här är skjuttestet:

1 gillning

Fit & finish som den är köpt på wish. Inte är den snygg heller. :rofl: Förbjuden i Sverige och EU i nuvarande form och skulle den eventuellt godkännas är det C kort som gäller. Så lär nog inte dyka upp några här.

6 gillningar

Det var det här jag tänkte på:

Är du säker på att 2023-versionen också är det? Den är ju mindre än i originalutförandet och har t.ex. backspeglar som det protesterades mot tidigare.

Inte helt säker. Men den har väl fortfarande inga deformationszoner så vid en krock får passagerarna ta smällen.

1 gillning

Inte helt säker på det här heller, kolla krocktesterna på youtube eller i genomgången.

Riktigt fiasko i mina ögon, men det gick ju något bättre än hyperloop iallafall :joy:

3 gillningar

Verkar stå lite olika överallt.
Hade man haft dom där pengarna hade jag inte ens tänkt tanken att köpa den. :sweat_smile: Hade valt nya ex90 eller nåt annat bättre byggt istället.

1 gillning

Ja, verkar inte så lovande att den kommer till Europa… :disappointed_relieved::sob:

Hoppas innerligt att vi slipper se denna best på våra städers gator. Det är helt orimligt hur många pick-ups man redan ser parkerade mitt i centrala städer, en fara för allmänheten och särskilt barn.

16 gillningar

Vi har ju nästan negativ tillväxt i hela Europa medan USA växer så det knakar, tror de klarar sig fint utan att sälja till oss…

3 gillningar

Två miljoner förhandsbeställningar på 1000 kr styck…

Låter som 2000 MSEK. Det bränner jag på en dålig utekväll…

4 gillningar

VW verkar ha gett upp? ”CEO says VW is no longer competitive”.

Lite synd att våra Europeiska bolag inte kan tävla med Amerikanska och Asiatiska bolag längre.

Problemet är väl vikten.
Vikten anges som Curb weight vilket skiljer sig något mot europeiskt mått, men den är på 3 ton.

Det är det vi kallar “tjänstevikt” men dem räknar inte med vikten för förare. Men med alla vätskor och utrustning.

Det som ryms inom B-kort är 3,5 ton i totalvikt, alltså tjänstevikt + maxlast. Så ska bilen ha 3 passagerare och en förare så kommer man bara lagligt få lasta 200kg på flaket. Så vill Tesla att europeer ska kunna lasta mer än 200kg så kommer det bli c kort.

2 gillningar

Det blev lite längre än jag tänkt mig:
TLDR; Stor del av utvecklingen är in-house vilket skapar normbrytande produkter.

Det är en spännande bedrift ur ett ingenjörsperspektiv. Något unikt med Tesla är att de göra mycket in-house. De utvecklar komponenterna själva istället för att köpa in dom från underleverantörer. De gör att de kan bryta ifrån 12V. Det blir svårt att följa för andra tillverkare. Det gör även att dom ligger några år före inom vissa områden, och några år efter inom andra. För de flesta tillverkare är bilen 1000-tals “black boxes”. Du ger en input och får en output. Det gör att det blir svårt för systemen att prata med varandra och skapa synergier.

Ett hypotetisk exempel: Tesla har ingen 360-vy av bilen som nästan alla traditionella biltillverkare kan erbjuda. Detta är förstås inte byggt av en ingenjör i Torslanda utan inköpt av en underleverantör. Problemen börjar uppstå när du till exempel vill integrera datan från 360-kameran till din GPS eller ett varningssystem.

Det kan du inte göra, du blir beroende standard APIer eller att underleverantörer bygger det och säljer det till dig. Detta kanske dom gör ifall andra tillverkare också är intresserade. Sen ska dom börja bygga det, och då måste dom samarbeta med underleverantören för varningssystemet Och Volkswagen har en annan underleverantör för det varningssystemet etc.

Tesla väljer istället kanske att försöka bygga 360-vyn själva och gör det efter deras standard. Ifall dom lyckas kan sedan exempelvis produktteamet för varningssystem få tillgång till 360-kameran och börja RnD:a kanske omgående och försöka hitta synergier. Eller så misslyckas dom och så blir det ingen 360-kamera.

Tesla agerar ofta som IT-bolag, och när dom ställer sig frågan Build vs Buy blir det nästan alltid build. Cybertrucken ser ut som resultatet av denna build-kultur, det mest intressanta tror jag blir nästkommande bilar. Vad kommer dom lära sig av Cybertrucken och hur kommer det påverka nästkommande modeller?

4 gillningar

De har trollar andra genom att skicka en manual för att skapa 48V system till bilar. :rofl:

2 gillningar