Hallå!
Tack för ett bra forum, “lurkat” i bakgrunden länge men nu är det dags att börja bidra.
Ingen har väl lyckats undgå att det hänt en del på räntefronten på sistone, p.g.a. höjda styrräntor.
Jag har inte lyckats hitta någon sån här tråd, men tänker att det vore intressant.
Både som förhandlingshjälpmedel och för framtida referens. Naturligtvis har alla olika förutsättningar beroende på ens engagemang med banken i fråga, men ändå.
Min frågeställning är nog kort och gott: vad kan man lyckas förhandla sig till för ränta idag? Alla exempel är intressanta, finns säkert många som står i begrepp att i närtid teckna billån, förhandla om bolånet, m.m.
Extra matigt vore det ju om man kanske skrev exempelvis “vi förhandlade just om vårt bolån och lyckades få ränta X,XX% på bank X, bundet på X år”.
Helt enkelt lite referensräntor som kan hjälpa ens egna förhandling/jakt på mest förmånliga lånet.
För egen del är jag brutalt sugen på elbil. Av allt att döma verkar vår Opel Astra-kombi sjunga på sista versen, den bjuder på nya, exotiska fel med tillhörande kostsamma reparationer 1-2 ggr per halvår…
Dock står och faller ju kalkylen på om man lyckas få en bra ränta, och listräntorna hos de stora bilförmedlarna ter sig rätt skrämmande för en 90-talist som bara upplevt goda räntetider i vuxen ålder.
Många handlares listränta ligger på eff. ränta 5-7,5% vilket kan få bilbytarkalkylen att se mycket otrevlig ut jämfört med läget för något år sedan. Kanske finns hyfsat förhandlingsutrymme där dock?
Jag har inte hunnit kolla runt mer än med “min” bank (LF), där jag har allt samlat.
Men jag börjar: bästa räntan de kunde erbjuda för billån var 3,94 % (effektiv). Är det en bra deal idag eller går det att komma billigare undan?
Ni som vill, dela gärna med er av färska exempelräntor gällande alla typer av lån