Dags att börja öka sin risk i sina hinkar? Vad tycker ni?

Nu när allt går ner tänker jag att det kanske är ett klokt läge att köpa lite mer (just keep bying). Dock är jag fullinversetad men tänkte då att man istället kanske kan öka risken i sina hinkar. Jag har följt enligt Jans rekommendation och har buffert (20% aktier, 80% räntefonder), mellanrisk (60% aktier 40 ränta) och högrist 90% aktie 10% ränta. Totalt är det ca 70% aktier och 30% räntor. Att öka allt så att det är ca 90% aktier totalt kanske är en klokt när det väl vänder upp. Eller vad tänker ni? Någon annan än jag som tänker i dessa banor? Eller är det dumt att rucka och fiffla i hinkarna…?

Tillägg: jag har allt i lysa (förutom lekhinken på avanza som såklart i dessa tider gått åt fanders… :sweat_smile:)

2 gillningar

Säg till mig när botten är nådd och det kommer vända upp.

1 gillning

Jag själv tänker att jag har ett normalläge i vanlig börstid. När börsen som nu överreagerar så har jag ett läge där jag har definierat vad som är ”all-in” för mig. Min plan är att sakta gå från normallläget till all-in-läget som ska vara någonstans om globalindex hamnar på -50 %.

Sedan försöker jag dela upp den i steg om 10 procentenheter med start nu på -20 %. Nästa steg blir vid -30 % etc.

Man kan öka denna risken på många sätt, men bästa är en flytt från mellanriskhinken till högriskhinken.

3 gillningar

Jo håller väl med att det är för tidig än. Börsen är ju fortsatt högre än innan coronakrisen och på den tiden tyckte man ju det var högt. Då har man något att se fram emot om det forstätter ner… :see_no_evil::joy:

3 gillningar

Självklart! :wink:

Om du liksom jag har baserat dina hinkar och fördelning utefter sparhorisont och när du behöver pengarna. Har denna horisont nu ändrats?

För mig har den inte gjort det. Därför gör jag inga ändringar i risken i portföljerna. Möjligtvis försöker jag istället att öka själva sparandet i den långsiktiga hinken.

5 gillningar

Kolla din fördelning. Kanske har du lägre andel aktier än du ska ha, nu när det dippar. Bara köpa och kalla det ombalansering. Lysa funkar ju så, toll exempel.

Kallas det inte “lite” marknadstajmning det vad du håller på med @janbolmeson ? Är det så man ska agera om man följer bred global index långsiktigt :thinking:? Är det så man ska följa breda index efter skolboken långsiktigt :thinking::grin: ? Eller har jag missat något på skol lektionerna :thinking: ? Kan man läsa någonstans när det är dags höja eller sänka risken om sparhorisont inte ändras :wink::thinking:? Då låter nu som en gammal aktiesparare :wink:

3 gillningar

Men på samma gång är det dumt att inte utnyttja möjligheten att köpa billigt om man har möjligheten. Visst, det kan gå ner mer innan det vänder. Men man får ta ett beslut när man tycker att man gör en tillräckligt bra affär. Det är ju onödigt att ha kontanter och inte använda dom. Sedan får man återställa ordningen i hinkarna efter hand.

2 gillningar

Ska man ha mycket kontanter om man ska spara långsiktigt :thinking:? Betyder det inte att man ligger med mycket pengar utanför marknaden i väntan på nedgångar för att tajma in börsen när den blir billigare samtidigt som man missar uppgångar under tiden långsiktigt? :thinking:. Då har du en hink för att tajma börsen,är det hink 4 eller 5? :thinking:. Finns traditionell namn för den hinken Krigskassan :joy:.

3 gillningar

Intressant tanke!

Några frågor bara:

• Vad är normal börstid, enligt dig?
  • När du skriver globalindex, menar du MSCI World, MSCI ACWI, eller något annat?
  • Över vilken tidshorisont gäller infasningen? Ska globalindex gått ned över tre månader, sedan årsskiftet eller från All time high?
1 gillning

Jo precis jag har lysa så det sköts automatiskt.

Jag har egentligen samma tidshorrisont så huvudanledningen med hinkarna är snarare psykologiskt så att det inte blir riktigt lika volatilt i tider som dessa tex. Är mkt glad att jag har det nu när det dippar så.

Så ökad risk gör ju att den tryggheten försvinner om det fortsätter ner…

Köra inga räntor på Lysa, tar emot för mycket.

1 gillning

Min hållbara 90/10 har bara dippat 10% inget jag skulle vilja gå in med mer pengar än. Däremot i svenska småbolag, där har de dippat rejält å man är sugen att köpa mer. Men de ska ju finnas likvider till det med…

Jaha sorry, missade det. Då kan du i alla fall glädja dig med att du redan köpt en hel del aktiefonder den senaste tiden, utan att ändra någonting :slight_smile:

Korslänkning:

1 gillning

Att ändra balans/risk i sin portfölj tycker jag inte man ska göra baserat på marknadsläget.

Min erfarenhet är att man (jag) blir rädd och gör dåliga affärer om det inte går som man trott och vips är man inne på en annan spelplan där man försöker förutspå framtiden…

Om man löpande balanserar om sin portfölj så kommer man ju över tid med nödvändighet att köpa billigt och sälja dyrt.

Om du ändå vill “utnyttja” nedgången så är det nog bättre att öka mängden investerat kapital än att öka risken eller offra bufferten.

Du kanske kan få loss kapital från något annat?

• byt till billigare bil?
  • sälj sommarstugan
  • byt till billigare boende
  • belåna bostaden om du har bra lånemarginaler (detta kan man dock argumentera förändrar risken i ens totala investeringar, men ändå värt att överväga tycker jag)
  • jobba extra
  • starta eget på sidan om
  • mm
2 gillningar

Inflationen peakar nu så det är bra läge gå all-in. Prognosen (OECD/Feds) för inflationen är 3.7 % mot slutet av året (halvering) för att redan nästa år vara nere på 2.7 till 2.9 %.

1 gillning

Att säga med säkerhet (och därmed gå all in) att inflationen peakar nu är nog väldigt svårt. Dels har centralbankerna väl mer eller mindre sagt “inflationen vi ser nu är tillfällig och över om 6 månader” hela tiden sedan den här inflationsvågen startade, inflationsförväntningar ger inflation så det är nog delvis därför de sagt/säger så. Dels uttryckte riksbanken nu senast att det var stor osäkerhet i deras prognos angående inflationen eftersom det hänger så mycket på omvärldshändelser med oljeembargo, kinas nedstängningar mm. Dessutom beror nog inte fallet i börsen inbart på inflationsoro. Så all in bara basserat på inflationen kan nog vara lite vilt.

Med det sagt kan jag också tycka att det är okej att öka risken när börsen gått ner, men man får vara beredd på att ha lite längre sparhotisont i så fall, tycker att det diskuteras ganska bra i jans tråd som härstammar ur denna.