Dags att hoppa av ekorrhjulet?

Jag vet att ni inte kan veta alla mina värderingar och jag kan inte beskriva allt här mm men för kul så tänke jag beskriva mitt dilemma här och be om input.

SITUATION
Är 56 och jag är den som drar in nästan alla pengarna i familjen. Barnen har redan flyttat ut men behöver lite hjälp/av i förskott. Företaget jag jobbar på ska omorganisera och dra ned och jag ser inte många jobb jag vill ha. Är så himla trött på Bigcorp. Det finns ett jobb jag tror kan vara kul att köra 4 år till och jag har redan bestämmt att jag vill gå i pension senast vid 62 om inte det blir total börskrash precis innan, då kanske jag går vid 63-64… För varje månad som gå känner jag att jag vill gå tidigare…helst 60. Min total networth (inkl hus, TJP, statlig p, privat, ALLT!) är idag ca 20M. Nästan allt, minst 14M är i Premiebaserad pension dvs jag har det jag har på kontot,inget garanterat (ungeför som om det vore privat Pspar)

Vilket av följande 3 Scenarios tycker ni jag ska ta ?

1 Får jobbet, stannat till 62, går vid 62 med total networth kanske ca 23MSEK, som skall räcka till 85 (23 år) i avtagande trappa, efter dess räcker statlig pension och frugans…

2 får inte ta jobbet, hoppa på nåt jag inte gillar för att få samma ekonomi vid pension vid 62

3 Ta avgångsvederlag och vara arbetsfri/kanske sökande någon månad från 1/1 2027. Tror jag får 12-18 mån arbetsfritt. Kanske mindre… dvs gåmed Net worth 21M vid 57 år, dvs 21M skall räcka i 28 år. Blir betydligt mindre per månad MEN får 5 år till av total frihet, dvs FIRE och vi lever idag på mindre (exkl privat sparande) än det jag skulle få ut från 57-77

Ingen dålig sits men samtidigt inget lätt val för mig annat än att 2 gör jag nog inte…

vad tänker ni?
Det finns såklart andra alternativ som 4: Hoppa av i 6 månader, börja sedan söka helt andra “roliga” jobb och testa 2-3 stycken i mycket mindre företag och pensionera mig senare.

1 gillning

Trean

Men det beror ju på om “jag” är du, eller om det är du och din partner. Resten är ren matematik. Men att väga 21 eller 23 mille mot varandra känns mest meningalöst. Börsens svängningar gör mer för summan när man är uppe i de beloppen.

3 gillningar

Du verkar ju ha så du klarar dig redan nu.
Men det beror ju på vilka fasta kostnader man har.
Jag är 65 i december. Jag gick i pension vid 61 1/2. Ångrar det inte. Varje dag jag vaknar och inser att jag inte behöver stressa upp för att sedan sitta och fylla i exelark åt något mellanchef på bigcorp så tänker jag, YEEEEEES!

Försök att dra ner på fasta kostnader. Jag sålde bilen för 8 år sedan och kunde spara mer. Jag har fortfarande låga kostnader, ingen bil, inga lån etcetera.

Även om man är i bra form så är det ju en systemkollaps efter 55. Och efter 75 -80 orkar man nog inte resa och göra så mycket, om man ens lever. Är man frisk så har man inte samma lust, done that seen that.
Att sluta och kanske göra något roligare några år är nog inte fel. Men gå i pension tidigt, det är inte värt det att jobba för länge. Under förutsättning att du har något vettigt att göra naturligtvis.

2 gillningar

Jag är i liknande situation, men fyra år äldre.

Jobbar också för bigcorp.

Har dock networth över 50 mkr inkl allt.

Jag inser att min kvarvarande livslängd är begränsningen, inte kapitalet.

En kraftig uppgång de senaste 18 månaderna har ökat ISK/KF MED 12 MKR och TJP med ca 5 MKR.

Ser väl jobbet mer som modernt slaveri trots att jag inte har kommit tillbaka till kontoret efter Covid 2020, 2 dgr på kontoret hittills i år.

Trivs dock med kollegor och kunder och kommer säkert att sakna att vara en del av detta när jag stämplar ut.

Eftersom kapitalet kommer att växa, även pensionskapitalet, efter att lönen slutat komma in kommer inte ekonomin vara något bekymmer fram tills jag fyller 80 och jag inser att knappast orkar bränna mer än ca 60k netto i månaden så högt upp i åldern.
Risken är ju också att man inte alls blir så gammal.

1 gillning

I din situation borde den ekonomiska delen vara lätt,men vi är ju olika i våra sociala behov. jag gillar verkligen mina kollegor som kollegor men vill ännu mer bara vara ifred
tack för input

tack för inputen. Jag har massor att göra tror jag men när jagväl går fårjag se om jag tröttnar på de grejerna med

Nu blir det nog absurdt tydlig vad jag borde göra: Frugan är redan pensionerad :slight_smile:
OCH det pengarna rimligen räcker till än mer (åtminstone 57-70) än vi spenderar idag då vi sparar nästan 20,000 i månaden

8 gillningar

Då vet du ju svaret själv redan.

Go for it. Dra pluggen. Du kommer inte att ångra dig.

1 gillning

KLIV! Om det sociala behovet finns får du se det lite som ett deltidsjobb att dra i de sociala trådarna bland polarna. Se till att ni ses, helt enkelt.

1 gillning

Grattis! :clap:

Trean!

2 gillningar

Cancer drabbar var tredje person och sannolikheten att beskedet kommer ökar rejält efter 50. Sett fler ”hälsosamma” personer i min närhet åka dit oväntat och snabbt efter 50. Ena stunden springer de marathon och äter nyttigt i tron att de ska leva 30 år till för att några månader senare åka in på tuffa strålningsbehandlingar och är beroende av andra för att klara sina sista månader på jorden. Så dra i pluggen medans du och din nära har hälsan, den kommer att försvinna.

6 gillningar

Tag avgångsvederlag och bli fri.

1 gillning

Fick detaljerna nu…
Ska vänta en vecka innan jag svarar men inomborde bara skriker jag “FIRE/pension/hoppa av”…
Så skönt att kunna lämna som uppsagd men glad och inte bitter

10 gillningar

uppdatering: Från 1/10 är varje dag Lördag!

16 gillningar

Bara till att gratulera! Kul när det faller på plats :slightly_smiling_face:

1 gillning