Tråkiga dagar på världens börser. Ett lättviktigt referat från mitt senaste PB-event kanske kan lätta upp stämningen? Wallraffandet fortsätter
På programmet denna gång: Privata investeringar, Obligationsfonder och Försvarsfonder
Ingen överdådig lokal denna gång. Institutets egen lokal fick duga
Nytt grepp med förtäring INNAN presentationerna. Lite vågat. Kommer folk att stanna eller omedelbart avvika? Kommer deltagarna att hålla sig vakna om de stannar? Spänningen är olidlig. Nästan iaf
Inga snittar. Vad i h-ete!?! Någon sorts inhandlade sallader i pappkartonger istället. Goda men knappast PB-ivå
Bubbel av låg kvalitet i plastglas. Det märks att marknaden darrar för tillfället
Goda tilltugg till kaffet var det iaf
Något yngre publik än vanligt. Väldigt dålig diversifiering dock. 97% medelålders vita män. Väldigt få kvinnor. De få som var där tillhörde främst arrangören. En person var väldigt spektakulärt uppklädd. Dagens modeikon. Oklar tillhörighet
Själva innehållet då? Jo det fanns.
Privata tillgångar tillhandahållna av bolaget xxx är väldigt bra. Tråkig presentatör dock
Norska obligationsbolag är extremt bra och har dessutom roligare föreläsare
Försvarsfonder is da shit. Budskapet var ungefär: Vi kan detta väldigt bra. Krig är dåligt (men lite bra för oss). Kriget i Ukraina tar kanske slut snart men vi ser möjligheter till tillväxt Asien…
Summering: Lite mellanmjölk på olika sätt. Roligt ändå att känna av dessa tillställningar. Alltid lär man sig något tänker jag dessutom är det en trevlig omväxling till det hårda eldvaktandet
Kanske var där fler RT-are där? Har ni andra reflektioner?
Alltid uppskattat med dessa inblickar i gräddhyllan. Men sallad lät lite tråkigt.
Hade själv gärna besökt ett sådant event, som klocknörd tror jag att det borde finnas en del intressanta pjäser att beskåda på besökarnas handleder om inte annat.
Var på börsdagen igår hos en av PB-aktörerna som är inriktad mot oss snål-rika (ingen årlig PB-avgift på 30-50kkr). 8 bolag presenterades. Ett av bolagen som presenterade hade fått dra presentationer för försvars-fond-representanter.
Morgonen började med macka o yoghourt. Sedan kaffe o bulle till fika. Ingen lunch utan man fick brandad keps o vattenflaska.
Ngt lägre ålder än det brukar vara på kvällsföreställningar men de äldre anade väl att skulle vara magert med bubbel o snittar
Hälften av bolagen som presenterades hade fallit med minst ca 70% fr börsintro. Kändes som om det var lite för mycket med 8 bolag på ca 4,5h. Mest synd var det om ett svensk-amerikanskt bolag som drog presentationen på engelska, sist av alla. Då hade nästan hälften av publiken gått hem
Vet inte om det är så mycket gräddhylla egentligen. Det känns mer som någon sorts gubbkvällis.
Det verkar som att det är väldigt många som är rätt så bemedlade utan att det syns på utsidan. Fast det fanns säkerligen några fina ur under ärmarna på de oansenliga fasaderna
Så kan man se det, men personligen ser jag det mer som att man inte fått tag i mer folk att ha med på eventet. Svårt att se ROI på det eventet. Jag trodde det skulle vara 50-100 personer där.
Alla fick anteckningsblock och penna!
Sen kan jag tillägga, väldigt mycket OT att det finns mycket popcorn-vänligt som händer på börsen om man vill ha spänning Inte på Indexnivå då men vi har exempelvis en stor potentiell härva i Intellego som är i full gång.
Ni som undrar varför eventen är dåligt besökta och varför det mest är gubbar i pensionsfärdig ålder som kommer, har ni inte funderat på vad folk med jobb gör på dagarna?
Tillåt mig då att omformulera mig: för att jag ska ta flera timmar av min fritid, tid med barnen, iväg från gym och andra intressen, så får det allt vara riktigt jäkla goda bjudaftnar. Vi pratar champagne och skaldjursplatå, inte plastbytta med sallad