Dags att ombalansera

Jag ska svära i kyrkan här lite och fråga om det inte är dags att minska risken i “globala indexfonder”.

Har själv ombalanserat viss del av mina pensionsavtal till nordiska och andra valutor än dollar. Med tanke på att globala fonder nu har över 70% usa är de lite som att köpa en usa fond vad gäller valuta, frångår lite tanken med index att ha “alla” globala fonder i en korg med en valuta.

Har inte möjlighet ha mina i etf så måste hålla mig till fonder på vissa pensionsval (har inte tagit bort globala fonderna men minskat andelen 20%)

Så vad tror ni dollarn över 12 eller tillbaks under 10?

Jag har ingen aning om hur marknaden kommer att utveckla sig framöver av den anledningen äger jag globala indexfonder.
What If You Only Invested at Market Peaks? - YouTube

3 gillningar

Det är så marknaden är nu att det är minst 70% USA. Är du långsiktig så fortsätt bara med globala indexfonder.

Men då den “globala” indexfonden är ett bet på us så i praktiken satsar du på us och inte globalt tänker du?

Det finns många trådar där det förklaras varför handelsvalutan inte spelar någon roll för bolagsvärdering och valutarisk.

1 gillning

Handelsvalutan för en aktie spelar ingen roll för dess valutarisk. Det är de underliggande bolagens valutarisk som spelar roll.

Den är generellt spridd på annat sätt än vilken land aktierna är noterade i (handelsvalutan). T.ex. är många bolag på Stockholmsbörsen känsliga för USD-SEK kursen eller EURO-SEK och många stora amerikanska bolag är känsliga för andra valutakurser än USD.

Om du vet bättre än marknaden då “beta” någon annanstans.

De jag menar de underliggande bolagen är nu 74% i dollar på lf glob, vilket bör utgöra en möjlighet att minska innehavet, när den sjuka fria pengar till allt och alla politiken försvinner kommer dollarn vända neråt enligt de flesta modeller (utom trumps kanske) och då är de ett bra läge att vikta om en del.

Men de är för oss som inte är så fästa vid att ligga lång :slight_smile:

Det spelar ingen roll vilken valuta bolagen handlas i. Det är inte den valutarisken du får.

Så du kan inte dra slutsatsen att du är exponerad 74% USD bara för att 74% av bolagsvärdet är handlat på USA börser i USD.

1 gillning

Indirekt blir det så, om dollarn går upp 5% sjunker inte värdet på bolagen med 5% direkt eftersom de är handlade i samma valuta, de har samma värdering i us typ, men för mig i € så blir de dyrare att köpa in andelar i en globalfond.
Eller menar du att balanseringen skulle utjämna de för de säljer varor i andra valutor också?

Nej handelsvalutan spelar ingen roll!

Valutorna ändrar värde hela tiden så du kan inte jämföra 10% upp i USD på en globalfond med 10% upp i SEK på en globalfond.

Uppgången är olika många procent på en och samma fond i olika valutor. Titta på en dubbelnoterad aktie så ser du den har gjort olika många procent på de olika börserna (en för varje valuta) men du får samma utveckling i SEK på båda börserna.

1 gillning

Men de stämmer väl inte, mina asml noterade i $ har gått upp 1,66% medans de noterade i € har gått upp 4,7% på en månad, så nån correlation blir de av valutan

Jo. Du blandar ihop det!

Dina asml noterade i USD har gått upp 4,77% i Euro och dina asml noterade i Euro hsr gått upp 1,66% i USD.

Alla dina asml har gått upp 4,7% i Euro samtidigt som alla dina asml gått upp 1,66% i USD.

Noteringsvalutan spelar inte roll. Du måste jämföra uppgång i samma valuta. Valutorna har ändrat sitt värde så 1,66% upp i USD är lika mycket upp som 4,7% upp i Euro (för denna tidsperiod).

Säljer du och växlar till SEK får du lika mycket för aktierna oavsett noteringsvalutan.

Vill bara flika in att ombalansera betyder att sälja och köpa för att återgå till de procentsatser man startade portföljen med.

När det gäller att byta sina målprocent är nog omallokera ett bättre ord.

6 gillningar

Om det var korrekt så skulle en arbitragehandlare nanosekundsnabbt köpa aktien på marknaden där den var billigast och sälja där den var dyrast. I praktiken är det faktiskt exakt vad som händer, och därför försvinner prisskillnader som beror på valutaeffekter mycket snabbt.

2 gillningar