Dags att trappa ner aktiefondinnehavet i barnspar. Byta mot vad?

Hej,
Ena barnet är i åldern att det börjar bli dags att säkra del av värdet i barnsparandet (f.n 100% aktiefonder). När jag startade sparandet var rådet att öka andelen räntefonder efterhand.
Om jag fattat det rätt är räntefonder nuförtiden lite ”ute” här på RT till förmån för sparkonto, eller?
Men med nuvarande inflationstakt ser det inte så lockande ut med sparkonto heller.
Vad anses vara bra värdesäkring i dagsläget?

Om frågan redan är besvarad i något bloggavsnitt eller forumtråd får ni gärna peka mig i rätt riktning. (Det mesta jag hittat var från innan inflationen tog fart)

Med vänlig hälsning,

1 gillning

Inflationen är som den är, den kan du inte oroa dig för. Inflation skyddar du dig mot genom att öka dina inkomster.

Investeringar handlar om hur stor risk du är beredd att ta. Den del som du vill ta stor risk i, den kan du sätta på aktiemarknaden. Den del där du inte vill ta risk, den kan du sätta på räntemarknaden eller i sparkonto.

Jag har precis som du förstått att det är bäst med sparkonto för den trygga delen just nu.

Jag tycker att den här riskviljan, själva fördelningen mellan aktier och räntor, den borde styras av hur lång tidshorisonten är. Inte av vad som råkar hända i världen just precis nu. Titta inåt istället. Hur stora nedgångar har du råd med? Hur viktigt är det att du har en exakt summa? Hur lång tid är det kvar tills du ska använda pengarna?

Det kommer nämligen alltid att hända skit i världen. Börser, räntor, inflation och skatter kommer ändras hela tiden. Det är just därför som du får avkastning. För att du tar på dig risken. Risk är inte farligt, det är det du får betalt för. Ta så mycket risk som du klarar av men inte mer!

2 gillningar

Tack för svar, ja det är inte pga omvärldshändelser jag vill trappa ner andelen aktiefonder, det är för att pengarna troligen kommer användas inom 8-10 år pga barnen börjar bli vuxna då.

Ett vanligt råd när jag satte upp sparandet var att börja med 100% aktiefonder för att maximera värdeutveckling och de sista 10 åren trappa upp andelen räntefonder 10% per år för att säkra värdet. Jag är i den fasen nu men tvekar på om just räntefonder fortfarande är bästa valet.

Kanske glappet mellan sparränta och inflation minskar och då skulle sparkonto vara ett bra alternativ.

Men vad är en bra sparränta just idag? 0,7% kanske? Med en inflation på 6% eller var den kan tänkas hamna så känns ju inte det som en värdesäkring utan snarare en garanterad värdeminskning med ränta-på-ränta-effekt.

1 gillning

Bra! Låter som att du tänker rätt. :+1:

Ja, så är det. Men du gör redan allt du kan göra för att skydda dig mot den här inflationen. Du har investerat pengarna till så hög risk som du är bekväm med, vilket bör ge så stor avkastning som möjligt. Det finns vad jag vet inget bättre sätt för småsparare att skydda sig mot inflation.

1 gillning

Finns flera trådar i forumet med bästa sparkontona. 0,7% tycker jag låter bra. Finns kanske någon som ger uppåt 1% på ett obundet konto. Men en grej du kan göra eftersom du inte ska ha pengarna på flera år, det är att skaffa ett bundet sparkonto. Jag såg till exempel att Collector ger 1,3%/år om man binder pengarna i två år. Se till att du väljer ett sparkonto med statlig insättningsgaranti.

1 gillning