Det är nu dags för stämma i bostadsrättsföreningen och jag har fått årsredovisningen för genomläsning. Eftersom jag inte är expert på att tolka sådana dokument laddade jag upp pdf:en till ChatGPT och bad om hjälp med följande prompt:
“Kan du analysera den bifogade årsredovisningen och jämföra föreningen XXXX:s nyckeltal med liknande bostadsrättsföreningar?”
Jag fick ett bra och tydligt svar, inklusive erbjudande om en PowerPoint-presentation – som visade sig vara riktigt bra.
Det jag nu skulle behöva er hjälp med, ni som är proffs på detta, är att kvalitetssäkra resultatet – alltså inte granska föreningen i sig, utan de jämförelser som ChatGPT gör med generella nyckeltal och andra föreningar:
- Är resultatet i huvudsak korrekt, eller “hallucinerar” ChatGPT?
Om det visar sig vara i huvudsak korrekt, så är det här ett mycket användbart verktyg för oss som inte är vana att läsa årsredovisningar – särskilt om man hittat sin drömlägenhet (eller kanske det fördelaktiga leasingkontraktet på drömbilen…).
Jag bifogar delar av resultatet från ChatGPT i inlägget, så att ni kan bedöma kvaliteten.