Detta ämne kan anses avslutat.
Hehe… Som Linköpingsbo blev jag rätt paff när jag Hemnet-knarkade någon gång för ett par år sedan och upptäckte den där föreningen
Noterade då också hyresrätterna och visst har de ett värde….Men i förhållande till de 60 miljonerna i lån som ska omsättas till nya marknadsräntor inom ett år…
Jag hör också gärna fler åsikter om den här föreningen för den har betyg B från BRF Jönckeshuset - Betyg B - allabrf.se och allt under A får oftast anses som riktigt kasst.
Jag tycker inte det ser lovande ut. Särskilt inte eftersom de bevisligen höjt avgiften 20%.
Hej Östgöte
Uppskattar att du tog dig tiden att svara!
Innerst inne ser jag såklart föreningens brister. Men när jag är så tokförälskad i ett objekt är det svårt att acceptera sanningen. Därför söker jag input från andra som kanske ser något positivt som jag inte har kunskap nog att se…
Förstår det… Det är väl så med många ombildningar av centrala hyresrätter. De har en särskild charm och framför allt läget.
Men under fasaden göms skyhöga lån på en gammal byggnad Nåja… ”Det värsta som kan hända” är ju att avgiften blir riktigt hög när det kommer till kritan. Konkurser i BRF ska det mycket till för!
Du har så rätt!
Ser nu även att föreningen planerar att gå med förlust varje år i 10 års tid. Och har gått med miljoner i förlust varje år redan. Ingen avsättning till underhållsfond där föreningen istället lånar till allt. Lån med löptider 2023-2024 med låg ränta som då snart ska omförhandlas till en betydligt högre ränta…
Inser att skapa denna tråd var helt onödig. Måste vara ett skräckexempel på förening!
Det är några stora kostnader framöver. Hissbyte och fönsterbyte är inte gratis. Finns det fler hissar än den som visas under “Planerat”?
Föreningen hade 2,9 miljoner i reparationer och underhåll, men tog nya lån på 16,6 miljoner (efter att ha amorterat 8,5 miljoner bara ett år tidigare???).
Om de höjt medlemsavgifterna 20% så har de ökat intäkterna med 1,26 miljoner kr.