Är lite intresserad av att köpa en lägenhet i en äkta bostadsrätt i en förening där lite mer än 40 % är lokaler för uthyrning. Lokalerna består bland annat av kontor, affärslokaler och restauranger. Belåningsgraden per kvm i lägenheterna är cirka 17.000:- och årets resultat är -800 tusen. Inte stort sparande. Läst på och kollat årsredovisningen osv men får bara känslan att det känns riskabelt om de som hyr lokalerna säjer upp hyresavtalen och de inte skulle gå att hyra ut. Mycket lokaler står tomma i den staden. Bland annat finns det två restauranger som verkar gå dåligt (har kollat deras bokslut), kan ju bli konkurs och liknande. Hur skulle ni resonera? Frågade mäklaren men där fick jag bara positiva muntliga svar. Känns riskabelt!
Tittar du på siffrorna och det ser dåligt ut så köp inte. Varför utsätta sig för oro i onödan.
Om det inte är så att du vet något som andra inte vet. Typ att det området kommer att få en uppsving i närtid pga projekt X.
Mäklare ljuger, skönmålar och har rakt av fel. Det är väl typ halva deras jobb.
-800k och 17k belåning och lågt sparande låter hemskt.
Vill du ändå ha lägenheten buda typ halva utgångspriset. Kanske är det enda budet och ett dödsbo med utlandssläktingar som vill bli av med det.
Idag anses nog många kommersiella lokalhyror som mer osäkra intäkter än för 5-20 år sedan då de sågs som en stor/god/trygg tillgång/intäkt.
Internethandel, distansarbete/möten och ändrade befolkningsvanor har påverkat intresset/fokuset på många kommersiella lokaler av olika slag.
Idag tycker jag man betydligt oftare än förr ser skyltar om uthyres på kommersiella lokaler i till synes bra lägen.
Föreningen bör ha en stor kassa som inte kan skiftas ut till medlemmarna pga skatteeffekter.
Hyresavtal brukar löpa på lägre tider, t.ex 5år, 3år.
Vinst/förlust är svårt med brf då föreningen gör vinst på medlemmarnas bekostnad. Dock borde denna typ av förening dra mot vinst, för att hålla sig äkta behöver de hålla uppe avgifterna.
Kan också vara att ekonomin är så stark att ingen bryr sig om att putsa siffrorna.
Nej för mig. Alldeles för riskabel kombo.
Fortsätt titta på andra objekt
Bara belåningsgraden hade fått mig att backa annat än det var en helt nybyggd BRF med noll hyreslokaler och med samtliga lägenheter sålda.
Har diskuterat detta i tidigare trådar då fastigheter står tomma med ofta höga hyror. Man vill inte sänka hyrorna för då går värdet ner.
Låter som att föreningen kan sitta med tomma lokaler snart och då stiger era kostnader.
Det är en förening som bildades 2016 och två lägenheter av 30 är fortfarande hyresrätter. Fått veta att kontrakten på lokalhyrorna enligt hyreskontrakten inte får höjas mer än några procent varje år så då får väl avgiften höjas för bostadsrättsägarna om kostnaderna sticker iväg för bland annat lån med låg ränta som går ut. Andra lägenheter har sålts dyrt nyligen Har lite svårt att förstå om “folk i allmänhet” bara tittar på pris och avgift utan att se hela bilden. Sen finns bara 2023 års bokslut tillgängligt och där framgår det inte vilka ev reparationer och underhåll som planeras. Tack för input!
Bokslutet visar att resultatet är minus för andra året i rad men tillgångar i kassan är 1,8 miljoner. Nästa bokslut lär väl dröja några månader!
Onekligen är det så. Det är väl bara några år sedan folk ens kollade upp om föreningen äger marken och om inte hur tomträttsavtalet ser ut. I vissa fall kan gamla långa tomträttsavtal öka kostnaden för föreningen med miljoner = avgiftshöjningar. För att inte tala om att göra en egen besiktning av lägenheten med fokus på badrum och kök som många tydligen inte heller gjort.
17 tusen kr/m2 i belåning och vad jag förstår då en ombildad hyresfastighet, med risk för eftersatt underhåll, och bara två lägenheter kvar att sälja (vilket kan hjälpa till att sänka skulden). Ännu mer No-Go för mig
Ta ett snack med styrelseordföranden som borde kunna upplysa om hur de ser på framtiden. Såklart var medveten om att hen talar i egen sak men du kan få fram mer fakta.