Dåligt minne hos medier

Skrivs mycket i medierna om stark krona och rekordhöga räntor. För mig som är 53år är räntan hög om den är över 10% och låg om den är lägre än så. Är van vid att en euro kostar nio kronor och en dollar runt sju. Första gången jag var i USA 1992 kostade en dollar strax under sex kronor. Medierna vill självklart chockera och sälja annonsplatser och lösnummer. Inflationen är ju också enorm om man ser till bostadspriser. Sålde min lägenhet 1995 till min mammas kompis 17km från centrala Stockholm för 50000kr. Nu kostar lägenheterna nästan tre miljoner. En uppgång på ungefär 6000%.

8 gillningar

Ett problem är att många inom media gick i blöjor eller konsumerade Bolibompa under åren du nämner. Helt andra referensramar.

Detta är dock en sjuka som följt oss längre än jag kan minnas. ”Svenskens förmögenhet ökar, vi blir rikare!” - nej, inget folk har blivit rikt på att sälja (mer eller mindre) samma fastighetsbestånd till varandra för allt högre priser påeldade av belåning.

11 gillningar

Håller med dig.

1 gillning

Folk har inget minne alls idag. Träffar fortfarande folk som bott hela livet i Sverige, som är shockad över att det är kallt i december. Så rätt höga krav att folk ska komma ihåg mer komplicerade saker :joy:

11 gillningar

Tja, fast när det gäller både valutakurs och räntor känns det väl relevantare att jämföra med den närliggande historien? Hur mycket dollarn var värd för årtionden sedan är ju ganska irrelevant, medan att den har stärkts på senare tid är en intressant information och en nyhet, vilket är vad medier ska rapportera om. Det hade varit något annat om det fanns någon sorts tendens att återvända till medelvärdet och att vi kunde förvänta oss att den borde gå tillbaka till historiska nivåer, men såvitt jag vet finns inga sådana tendenser.

När det gäller räntor så är det lite mer intressant att titta lite längre bak i tiden, då räntan tenderar att korrelera med det ekonomiska klimatet. Men det finns fler faktorer som påverkar och det som var en normal ränta förr kan ju mycket väl vara en alldeles för hög ränta idag för samma ekonomiska klimat, så även där blir ju jämförelser mindre värda ju längre bak i tiden man sträcker sig. Annars hade vi sagt att även 10% är en extremt låg ränta eftersom den var vanligt med räntor runt 80% i början av 1300-talet.

På det stora hela tycker jag att det är fullt rimligt att säga att kronan är stark nu och räntan är relativt hög jämfört med hur den varit det senaste årtiondet, även om det såklart är klädsamt att slänga in en not om att kronan varit ännu starkare och räntan ännu högre längre bak i tiden.

2 gillningar

Kronan är knappast stark nu!:joy: Frågan är vad som händer med Dollarn om BRICS fortsätter att utvecklas så ingen behöver växla till dollar för att göra affärer.
Många verkar ducka frågan här och tro att det är som vanligt i handeln

Räntan är hög/låg i förhållande till inflationen. Nominella siffror är ganska ointressant. För tillfället get bankkonto en avkastning en bra bit över inflationen trots att det normalt brukar heta att det urholkar värdet över tid. Inflationsmålet är från 1995 sedan dess har inflationen och räntorna varit mycket lägre nominellt.

Lika så med växlingskurs. Olika valutor kommer utvecklas olika mycket. Du behöver kolla på vilka varor du kan köpa efter att du har växlat. T.ex Norska kronan ligger ganska nära den svenska i växlingskurs. Men du behöver många mer norska kronor för att köpa samma vara så den norska bör stå lägre i växlingskurs än den svenska.

Lägenhetspriserna har skjutit i höjden sedan mitten av nittiotalet när den senaste stora förändringen i lagstiftningen kom. Enligt den äldre lagen från DDR-Sverige epoken hade styrelsen större äganderätt än lägenhetsinnehavaren. Att ge tillbaka äganderätter och friheter till bostadsrättsägaren har prisats upp av marknaden. Att ändrad lagstiftning kan ha både värdeskapande som kapitalförstörande effekt på samma bestånd ser jag som naturligt.

Är det borttagandet av subventionerade lån för villor och hyresrätter som avses med den stora förändringen i lagstiftningen?

Styrelsen har väl aldrig haft äganderätt till bostadsrätter - det har väl alltid varit och fortfarande är föreningen som äger fastigheten och medlemmarna äger en andel i föreningen som förvaltas av en av medlemmarna vald styrelse. Det har väl inte förändrats, eller?

Eller tänker du på ägarlägenheter? Men det är väl inga borätter utan just ägarlägenheter som är medlemmar i en samfällighetsförening för gemensamma utrymme och anläggningar. Samtidigt är de väl fortfarande så få i landet att det inte påverkar prisbilden

Eller tänker du på andrahandsuthyrning - där krävs det ju fortfarande skäl för uthyrning och den kan begränsas i tid

Det är bara att slå upp vilka länder som ingår i BRICS för att se hur de utvecklas.

Brazilian Real faller gentemot dollarn. Är det ryska ekonomin du tänker satsa på? Eller Kina med sin pågående finanskris?

BRICS hade kanske haft en chans om Ryssland hade nöjt sig med Krimhalvön.

1 gillning

BRICS är ganska nytt men antalet länder växer fort. Europa går inte särskilt bra och Usa har liknande problem. Globala bolagen har sålts ut till oftast Kina. Det är anledningen till att Trump agerar för att stoppa nedmonteringen av produktionen i landet. I Europa fortsätter jobben att förvinna.
Dagens tvång att handla med Dollar kommer naturligtvis att påverkas och det med all rätt.

Visst, BRICS hade på allvar potentiellt kunnat utmana dollarn med en gemensam valuta. Särskilt med sitt växande medlemsantal. Men flertalet av de tyngsta medlemmarna i BRICS är ultraprotektionistiska ekonomier med höga importtullar och valutakontroller.
Om inte ens medlemmarna i BRICS är villiga att används en gemensam BRICS-valuta för internationell handel, valutareserven och sin lokala ekonomi, då tror jag inte att så många andra länder heller kommer göra det. Inte på många år, i alla fall.

Handeln idag mellan Ryssland, Kina och Indien har idag slopat rubeln helt. Indisk rupee är också borta. Det är idag en kombination av kinesisk Renminbi och UAE dinar när Ryssland ska sälja olja.

Ingen vill längre ta med sin valuta i en valutakorg tillsammans med ryska rubeln. Den möjligheten har försvunnit.

Grejen är inte att en ny valuta ska skapas. Utan att man kan köpa med sin egna valuta utan att vara tvungen att köpa dollar

Precis, det är helt enkelt mer relevant att jämföra med närtid än hur det var för 40 år sedan.
Jag tror inte att det handlar om dåligt minne.

Det går inte att godtyckligt välja ut någon tidpunkt som ska passa just en 53-årings referensramar utan att det samtidigt inte passar en 33- eller 103-årings referensramar.

Sedan är många (inte alla) inte dummare än att de kan läsa sig till vad som har hänt historiskt, annars skulle ingen av oss veta vad som hände för +100 år sedan.

Visst, men det faller på att Ryssland vägrar idag använda en valutakorg som innefattar indiska rupee och Indien vägrar använda en valutakorg som innehåller ryska rubel.

Länderna i BRICS är inte beredda på att gå med på det du nämner. Därför har det inte hänt än trots att de har pratat om det i decennier och därför är det inget hot mot någon valuta eller ekonomisk stormakt på något sätt.

1 gillning

Med nuvarande lag kan styrelsen neka andrahandsuthyrning på godtyckliga grunder. Tidigare under 70-90-talen kunde även renoveringar och ombyggnader nekas lika godtyckligt. Föreningen hade även mycket större makt att neka medlemmar.

Medier drivs av klicks.
Förändring i kronans värde driver klicks. Oavsett hur det såg ut för 1, 5, 10, 25 eller 50 år sedan.

2 gillningar

Hur kommer du fram till detta? Det går naturligtvis att utgå från lite olika källor, men när jag kollade i början av månaden (Vilket sparkonto är bäst just nu? - Nr 726 av Kanske) var alternativen klart begränsade.

Endast några få löptider låg då på eller marginellt över inflationsförväntningarna, men inte över bolåneräntorna. Och andra löptider låg tvärtom över bolåneräntorna, men inte över inflationsförväntningarna.