Ränta på sparkonto, historiskt perspektiv

I många pod avsnitt nämns faktan att de allra flesta har merparten av sitt kapital på vanligt konto och därmed går miste om ränta eller annan avkastning placerade pengar kan ge.

Anledningen som ofta nämns är okunskap eller rädsla över att utsätta pengarna för risk eller att “jag vet inte när jag behöver pengarna”, så då blir lätt tillgängligt bankkonto svaret.

Men kan det inte bara vara så enkelt att många som är lite “äldre” (äldre än mig som är 32), minns att förr räckte det att placera pengarna på sparkontot och se dom växa någon procent? Man är alltså kvar i gamla mönster. Hur mycket ränta har du kunnat få på ditt sparkonto från banken i ett historiskt perspektiv? Har den räntan historiskt kunnat reducera effektiven av inflation så att pengarna i alla fall inte minskat nämnvärt i värde?

Ställer frågan då jag själv inte minns/vet hur det sett ut under 70, 80, 90-talet.

Det är säkerligen en stor förklaring bakom fenomenet men även förr fick man negativ realränta. D.v.s ränta efter inflation. Det är väl dock så att det rent psykologiskt känns bättre med t.e.x 6% sparränta och 7% inflation än 1% sparränta och 2% inflation :slight_smile: Samt att aktiemarknaden då blir mer riskfylld i förhållande till sparkontot.

Men det vore intressant att se lite data på vad sparräntorna har varit genom åren. Det var riktigt svårt eller omöjligt att Googla fram märkte jag nu!

1 gillning

Är en bit över 50 och kan inte komma ihåg någon period där sparkonto var en bra placering dvs netto efter skatt gav mer än inflationen. Åtminstone inte över någon längre period.

Jag kan heller inte säga att jag träffat någon i min ålder eller äldre som sagt att det var en bra placering för annat än pengar man behöver inom 1-3 års tid. Dvs samma logik som idag.

Så jag tror inte det handlar om att man tror att sparkonto är bra för att det var så förr.

Däremot tror jag det beror på okunskap, obeslutsamhet, lättja eller att man tror det är svårt. Det var nog därför Jan startade RT :slight_smile:

1 gillning

Jag har för mig att det fanns en tråd här med någon snygg tabell med historisk ränta på sparkonto samt inflation… :thinking:

1 gillning

Jodå, jag har varit med de tider då banken gav över 10 procent i inlåningsränta. Band man kapitalet på två år i PKbanken, numera Nordea kunde man tom få runt 12 procent. Ingen bra affär ändå efter skatt.

Historiskt sett hade vi ett grundavdrag för inlåningsränta, som gjorde den skattefri för mindre belopp. Detta var på 50-, 60- och 70-talen. Det innebar att vissa småsparare faktiskt kunde matcha inflationen vissa år. En killgissning: Efter Koreakriget 1953, som gav en hög inflation runt om i världen, tills slutet av 60-talet bör ett antal sparare några få gånger ha klarat inflationen.

Detta är I och för sig tämligen ointressant, vi lever ändå i nuet.

2 gillningar

Tycker denna artikel om kontanter/statsskuldväxlar är läsvärd för att få en lite mindre deppig syn på sparkonto: Understanding Cash Will Make You A Better And Happier Investor – Portfolio Charts

Tror kanske också att det handlar om att man har “relativt lite” pengar som i genomsnitt står på ett bankkonto. Dvs det är inte pensionskapitalet eller stora insatser för framtid husaffärer. Det var nog mer nivån där vi här pratar om “buffertpengar” i form av mindre än en månadslön eller ett par månadslöner på sin höjd.

Tittar vi lite historiskt så förr när man t ex sålde ett hus eller hade lite större summor fick man nog ofta “hjälp/stjälp” av bankens personal att placera de i någon obligation, fond, aktie, allemansfond eller liknande. Pensionskapitalet hade man knappt koll på och ännu mindre hur/om det ens gick att flytta.

Man får också komma ihåg att förr fanns inte internet, börskurser fanns i tidningar och på text-tv samt att all “handel” behövde ske via t ex ett bankkontor där man besökte eller ringde in för att lägga en order. Så det var både omständligare och kanske inte lika stort kapital som det kan röra sig om idag.

Så det kan nog vara en kombination av vana/lathet/intresse, lite att vinna på det och tradition utifrån att man kanske är lite äldre.

Tack för svaren!