Inflationen om 20 år - hur räknar jag ut den? Jag funderar på det i relation till sparande för barn.
Det blir omöjligt att svara på. Riksbanken försöker hålla den på 2% på årsbasis, men det går ju sisådär just nu.
Hur tänker du i förhållande till barnsparandet?
Jag räknar med 7% på räknesnurran och tänker att dagens 200 är värt 300 om 20 år. Underlag känsla.
Målinflationen är 2%. Om vi utgår ifrån den så om 20 år blir det 1,02^20= 1,5 dvs +50%
200 kr idag kommer kosta 300 kr då. ![]()
Det är ett av de viktigaste uppdragen för Riksbanken att hålla 2% över tid. Så vettigt att utgå ifrån den.
Svår fråga, det närmaste en gissning jag kan komma är att utgå från medeltalet av de senaste 20 åren.
Då tänker du fel. Om inflationen är 2% på årsbokommer dagens 100 vara värt 98 om ett år… Men eftersom ingen vet inflationen föränn i efterhand så är frågan omöjlig att svara på…
Edit: feltänket jag refererar till var kring 7%, 2% har du redan fått svar på
Jag antar att trådskaparen inte frågar efter sanningen om framtiden.
Bästa estimeringen är Riksbankens uppdrag om 2%. På samma vis som vi räknar med 8% årlig avkastning på börsen, för en framtida prognos.
Om vi har en kontinuerlig inflation på 7% i 20 år, då har vi problem ![]()
Det blir 290% på 20 år. 200 kr hade då kostat dig 580 kr.
Man hade behövt börsens medelavkastning per år, för att gå plus minus noll, med barnsparandet. Jobbigt läge…
Det gör du inte, helt enkelt ![]()
Man kan titta på SCBs inflationssiffror (KPI) mot en lång tid tillbaks och ta medel för perioden bakåt, -för att få med både svaga och starka tider och få ungefärligt hum. Perioden 1980-2023 tex eller 1990-2023. Lägger man ihop dessa båda perioder och tar medel av dom blir genomsnitt / år 3,1% (om 2023 sätts till 10,5%). 1 procent bort från Riksbankens 2%-mål alltså. 1 hundring idag behöver då med 3,1% inflation vara ca 184 kr om 20 år för samma köpkraft. Om Riksbanken fixar 2%-målet behövs ca 149 kr om 20 år för att motsvara 100 kr idag. Bankkontoränta över 20 år lär inte ligga på över 3,1%. Ett globalt fondindexkonto brukar ofta anges till 7% real avkastning (efter inflation) i diverse räknesnurror.
Det man måste vara medveten om är paradigmskiftet hösten 1992 när den fasta växelkursen övergavs.
De 30 åren 1993 - 2023 är relevant som jämförelseperiod.
Edit/
Formellt började 2%-målet att gälla 1995.
Jo, jag funderade på det också. Därför tog jag 2 perioder, före respektive efter 2%-målet (paradigmskiftet) sattes. För perioden1992 (= Bengt Dennis 500%-ränta) till 2023 är KPI-inflationen 1,9% i medel, vilket kan ses som OK resultat för Riksbanken. Men … att Riksbankens resultat i medel är OK betyder inte att allt är frid och fröjd. Vi har en sprickande bostadsbubbla med överbelåning som många har problem med nu. Man kan ställa sig frågan om vad som gäller för ett paradigmskifte. Kommer det fortsätta gälla även för kommande 20 års-period?
Formellt är det finansinspektionen och inte riksbanken som borde ha agerat angående skuldsättningen.