Intressant video på en timma, körde en liten kvällslyssning. Jag kan inte alla termer och indikationer de pratar om och det går inte att förutse marknaden. Men jag kan rekommendera en intressant video att lyssna på.
Han kikar på flera ledande indikationer som i ”backtest” aldrig visat fel, alla hans indikationer pekar på att det kommer en krasch.
Kortfattat glädjemarknad fram till Juni i USA, sedan deflation. Andra länder börjar vackla tidigare.
Bitcoin rusar, s&p upp till 6100, guld ner till 1250.
Sen blir det crasch.
Det har tidigare påpekats att värderingar på USA-börsen är högre nu än vid diverse andra jämförbara tidpunkter. Det handlar alltså inte bara om AI utan om helheten. Det kan ju tala för att det finns en viss fallhöjd. Att sedan tro att fallhöjden i sig ska innebära att det kommer en krasch verkar lite konstigt. En nedgång kommer säkert någon gång framöver, kopplat till någon oväntad händelse. Att snubben i Danmark skulle ha specifik kunskap om den händelsen är inte troligt.
Det kanske är han som är gammel-dansken själv, som sitter i botten på flaskan och tittar upp. I den positionen har man ju faktiskt en svåröverträffad förmåga att förutse det mesta.
Vad jag tar med mig ifrån videon är att bitcoin ska upp mest och ner mest, så all in bitcoin nu, sen blanka bitcoin och därefter gå över till guld som kan återhämta sig snabbt, göra allt detta med lite häv för att maximera vinsterna
Skämt åsido, så tycker jag domedags profetsior och konspirationsteorier är lite roliga att kika / lyssna på.
Denna dansken lät så självsäker på sin sak med sina starka indikationer. Men sen fanns det ju inga motargument eller annan sida med annan fakta heller, så det blir ju ”lite” riktat åt ett håll.
Bitcoin är något jag verkligen inte förstår mig på, så det har jag aldrig rört.
Var dock inte på att köpa två bitcoin maskiner när de stod i 3000kr, men maskinerna var testade så länge så det blev aldrig av, då de snabbt blev inaktuella.
Denna ständiga kamp finansmänniskor har. Å ena sidan frankt konstatera att det är omöjligt att förutse makrotrender, å andra sidan alltid vilja göra just det.
Själv sitter jag still i båten, eftersom jag har en bra båt.
Om de flesta tror att det blir sämre tider blir det sämre tider. Om de flesta tror på bättre tider blir det bättre tider. Det är precis så låg och högkonjukturer funkar.
Lite hård ton här ovan, men ändå: vad säger att just denna profetia ska slå in? Orkar inte kolla igenom videon, men upplägget är väl att genom att välja de faktorer som stödjer ens tes så kan man hitta argument för i princip vad som helst. Men, visst känns det som att det kommer en ny korrektion på börse i år. Frågan är bara när, hur stor, och om jag faktiskt har rätt…
Jag håller med dansken. Företagen säljer knappt någonting när folk inte har råd att köpa nåt och ändå stiger börsen som en raket fast många företag går jättedåligt. Det som håller dom flytande är att pengarna är inte slut ännu hos konsumenterna och deras höga priser så dom överlever fast dom säljer lite. Sänks räntan kan lånefesten tillta ett tag men sen måste räntan höjas till nya höjder igen pga. girighet och inflationen den skapar.