Jag upptäckte nyligen att Danske Bank erbjuder bolån med en ränta på 1,19% oavsett belåningsgrad för kunder som är medlemmar i TCO/Saco fackförbund. Detta låter enligt mig nästan för bra för att vara sant! Hur kan dom erbjuda en ränta som är så mycket lägre än andra storbanker? Finns det någon hake? Visserligen är lånet bundet på 1 år, och dom kräver att man flyttar sitt lönekonto, men det är egentligen ingen större uppoffring.
För dom bolånetagare med en belåningsgrad på 60% eller lägre så finns det viss konkurrens på dom räntenivåerna, men jag har inte lyckats hitta någon bank som erbjuder lika bra ränta för bolån med en belåningsgrad på 85%.
Samma här, bytte till DB för ett drygt år sedan och har hittills inte hittat några nackdelar. Med “grönt bolån” kan man dessutom få ner räntan ytterligare 10 punkter om huset har en energideklaration i klass A eller B.
Enda minuset jag kan komma på är att deras internetbank känns gammal, alla funktioner finns där någonstans men ibland får man leta lite och utseendet är rätt trist. Kan jag leva med det om jag sparar ~10000 kr/år? Absolut!
när det gäller danske bank då lånar du ju i danska kronor .sen när du börjar amortera dit huslån! så tjänar du lön i kronor och det kan bli besvärligt särskilt om inflationen äter upp värdet på kronan.
till det Sverige skall ju antagligen gå över till euro inkom en 5 års period
Banker är som de flesta företag aktörer på en konkurrensutsatt marknad. Precis som din ICA-handlare kör kampanjer typ “tag tre och betala för två” så gör banker likadant. För några år sedan var det SEB, nu är det Danske Bank som vill öka sina marknadsandelar.
Bli inte alltför förvånad om villkoren blir sämre om ett år, men den förhandlingen får du ta då. Var glad att att konkurrensen på bolånemarknaden fungerar.
Jag har något liknande på Handelsbanken, men DB har 1.6% från 85% belåning. Dessutom från 61% belåning är räntan 1.2%. Så vill man ändå vara lojal, kanske få behålla lönekontot så borde man flytta över 61% av likvida lånet till DB och amortera hårdare mot sin gamla bank.
Finns inga tumregler. Säg att en bank har 4 procents marknadsandel och fattar ett strategiskt beslut att komma upp till 6 procent. Då kan man hålla på allt från två månader till två år. Går kampanjen “för bra” så att man får problem med att ta emot alla nya kunder, så kan den blåsas av väldigt snabbt.
Vad har du för belåningsgrad? Jag tror definitivt man kan komma ännu lägre, t.o.m. under 1% om man lånar mycket och har en relativt låg belåningsgrad, men jag har inte hittat någon bank som ger lika bra ränta vid “maxbelåning” (85% av värdet).