Jag köpte en bostadsrätt i augusti och har nu fått ett låneförslag från Danske Bank. Här landar jag på en tremånadersränta på 3,77 % (med facklig rabatt) och en fast ränta på 2 år på 4,49 %. Min bankman har föreslagit en kombination av fast och rörlig ränta.
Nu till min fråga: Hur hade ni resonerat här? Fast-, rörlig ränta eller kombo? Jämfört med andra banker? Vilka banker upplever ni är lättast att få bra villkor på och hur ska man bäst bära sig åt för att förhandla ner räntorna?
Alla tips mottages då jag är ganska så novis på detta.
Nja det var i november, gjorde inget utom att fylla i mina uppgifter hos compricer/Lendo. Hade fått samma om jag gått direkt till Skandia fick ungefär samma hos Ikano också. Annars bara högre överallt.
Men stirra dig inte blind på fackrabatten är min huvudpoäng
Vi är i en liknande situation. Vår 3-månaders löper ut i början av januari. Vi har Sparbanken Skåne idag med 1,2 % rabatt mot listräntan i 2 år. Nuvarande ränta = 3,2. Förväntas bli 3,44 i januari med nuvarande listränta. Har fått erbjudande av Skandia på 3,4 (0,65% rabatt) Ica-banken håller på att sammanställa något erbjudande för vi handlar ganska mycket där.
Vad ska man göra? Det är ju helt olika rabatter men samtidigt också helt olika utgångslägen på listräntan.
Självklart föreslår bankmannen upplägg med dubbla bindningstider, eftersom banken då tjänar mest i förhållande till risk.
Du kommer i två år sitta i underläge med förhandlingarna på ditt 3-månaderslån. Får du ett villkor som du inte gillar måste du antingen lösa hela 2-årslånet eller anta det dåliga erbjudandet.