Dator för senior

Hej, hoppas min förfrågan hamnat i lämpligt forum och rätt kategori.

Skulle behöva tips på enkel och prisvärd windowsdator för 85-åring.
Har en förälder som på Joe Biden-manér börjar förlora sin skärpa och sitter med en föråldrad stationär dator (med typ windows 10) som kommer rasa vilken dag som helst.
Eftersom hen bor fyra timmar bort från både mig och syster så har vi begränsade möjligheter att supporta på plats. Någon som har några bra tips? Datorvana finns men den adaptiva förmågan hos senioren ifråga är begränsad, för att uttrycka det milt.

Jag kommer vara på plats för att komma igång, installera och föra över filer och foton etc men sedan behöver jag också kunna supporta på remote, så om någon har tips på programvara för att på ett enkelt men säkert sätt kan användas för att styra datorn på distans så vore det guld. Har hört att bland annat teamviewer ska vara bra men finns säkert fler alternativ där.

-Laptop med docka till extern skärm
-Enkelt och intuitivt gränssnitt. Så få knappar och gadgets som möjligt som kan störa.
-Lämplig programvara för remotesupport. Jag har Mac men användaren PC/Windows

Kommer också behöva om inte utföra så guida vid ett och annat bank-ärende, 1177, apotek och teleoperatör som kräver inloggning med bank-ID. Aktuell senior behärskar detta hjälpligt på en Basic nivå men kör ofta fast. Vad ska man tänka på här ur ett säkerhets/bedrägeri-preventivt perspektiv?

Och andra stalltips om ni har några. Jag gissar att jag inte är den enda medelåldersmannen med föräldrar i förfall på forumet.
Tack på förhand.

1 gillning

Det finns mjukvara för detta inbyggt i Windows: Solve PC problems remotely with Remote Assistance and Easy Connect - Microsoft Support

2 gillningar

Min erfarenhet är att supportbehovet upphörde nästan helt när jag gav min gamla Mac till föräldrarna. Det var mycket problem med Windows och uppdateringar tidigare. Telefonsamtal: “Nu har det kommit upp en ruta här och jag vet inte vad det betyder”. Mac sköter det själv utan att ställa frågor. Dessutom funkar det enkelt med bilder från telefonen (Iphone såklart) och när vi skickar bilder via meddelanden.

4 gillningar

Orsaken till att 85-åringen kör fast ibland beror sannolikt på att hen inte utför sina datorärenden dagligen eller ens veckovis. Om ett ärende endast utförs en gång i månaden eller så behöver man inte vara 85 för att behöva fundera exakt på hur man ska gå tillväga. Skriv enkla steg för steg instruktioner och printa ut och sätt på väggen över hens skrivbord för de vanligaste datorärenden och ha kopior hemma hos er själva så att ni kan hjälpa genom att läsa exakt samma steg för steg text när det behövs.

Att byta från Windows till Mac kan sluta i en katastrof om vederbörande är 85 och endast har haft Windows i hela sitt datorliv.

Mmm kommer initialt att slå bakut, men på sikt kan det kanske vara en god idé. Bra tips!

Mm, det spenderas ändå en del tid framför datorn. Kikar på och sorterar gamla foton, bildgooglar sjukdomssymptom osv så datorn används dagligen skulle jag säga. Men klart att “ärenden” såsom bank osv blir ju snarare månadsvis.
Bra ändå om jag kan styra datorn. En viktig aspekt är att hörseln är 2 av 10 så instruktioner per telefon är svårt.
Men bra ide med utprintade
instruktioner. :+1:

Japps, TeamViewer funkar bra och är dessutom gratis.

När mina anhörigas laptop slutade funka fick de ta över min iPad. Det blev en jättebra lösning. Lätt att förstå också eftersom de redan hade iPhone. Men det beror ju lite på vad man vill göra. De ville bara kolla runt på internet och spela några spel, typ patiens.

Många avråder från att äldre ”i förfall” ska ha BankID. Jag vet inte vad som är rätt, kanske olika från fall till fall.

Jag har en god vän som har valt bort de digitala lösningarna, räkningar betalas med girobetalning och kontoutdrag kommer i brevlådan med jämna mellanrum. Ingen risk för telefonbedrägeri/vishing på det sättet.

Förresten kanske en Chromebook kan vara något för dina föräldrar i förfall? :sunny:

1 gillning

Jag köpte tidigare nya datorer till båda mina föräldrar som är i liknande ålder. Jag köpte begagnade företagsdatorer via auktion från Returhuset (på Tradera). Det går förstås att köpa till fast pris också men auktion är billigare.

För mina föräldrar har det här fungerat bra. De använder inte sina datorer så mycket och mest till enklare ändamål. Iom att det handlar om företagsdatorer är själva konstruktionen robust.

1 gillning

Har börjat köra chromebook till alla äldre i min omgivning när det gäller stream/bankärenden/aftonbladet.

Finns ingen support som behövs.

3 gillningar

Chromebook är extremt bra för äldre människor som har dålig kognitiv förmåga.

Rekommenderas.

4 gillningar

Bra! Hur skiljer sig Chromebook från tex en Lenovo eller annan standarddator?

Tack! Vad är det som gör den så bra för gamlisar?

Chromebook är en extremt basic dator som är till för att komma åt internet. Det är inte en dator att installera en massa program på. Iom att möjligheterna är få är den maximalt enkel.

2 gillningar

Plus att riskerna att installera skadliga program minskar rejält. Klart att åldringarna inte ska klicka på vad som helst, men risken att en åldring ska göra något dåligt blir mycket mindre.

1 gillning

Jag skaffade en Chromebook till min mamma, som är 80+ och helt saknade datorvana, för 7-8 år sedan. Funkar kalasbra. När den första laptopen gav upp så skickade jag henne en ny med posten och hon fixade att få igång den nya på egen hand.

Allt lagras i molnet hos Google och så snart man loggat in får man tillbaka sin gamla välkända miljö med alla inställningar och filer. Uppdateringar sker helt automatiskt i bakgrunden och användargränssnittet ändras inte över tid.

2 gillningar

Du loggar in och allt är cloudbaserat och du laddar ner de appar som du vill ha. Tar ca 2-10sek att whipea allt på hårdvaran och boota upp en ny session där allt är enligt standard. Kör man chrome och så följer lösen och bokmärken med.

Bra batteritid och superstabil platform som inte strular då allt är cloudbaserat och därför inte kräver nån prestanda eller clockar/anstränger komponenterna i burken.
Lite som när du loggar in på en ny iphone. Men väldigt, väldig mycket snabbare :slight_smile:

2 gillningar

Kan bara hålla med många ovan - för åldriga föräldrar är Chromebook helt fantastiskt. Allt bara funkar, inget underhåll. Inga desperata telefonsamtal om datorrelaterade saker.

1 gillning

Mkt bra input. Låter som att Chromebook är värt ett försök!

2 gillningar

Funkar teamviewer på Chromebook?