Mobilt internet för äldre - erfarenheter?

Mina föräldrar är i 80-årsåldern och har inte riktigt hängt med i den tekniska utvecklingen. Det är rätt normalt så jag tror egentligen inte att de är mer oförmögna eller konservativa än andra i sin ålder.

Min far har en äldre internetsticka för mobilt internet som har använder till sin laptop. Han har en helt ok laptop och en helt ok Iphone. Jag har hjälpt till att utrusta honom med dessa saker. Han använder dem aktivt och verkar nöjd.

Han har fått olika erbjudanden om att installera bredband i huset där han bor. Han har rådgjort med mig men de mervärden som jag redogjort för har inte riktigt fallit honom på läppen. Han verkar tycka att det fungerar med linjär TV, läsa papperstidningen på morgonen och att använda långsamt internet i mer begränsad form.

Jag har funderat över möjligheten att utrusta honom med en router för mobilt internet. Då skulle han kunna avveckla internetstickan. Han skulle också kunna surfa hemifrån via routern istället för mobilabonnemanget. Kanske kunde han byta till kontantkort då också och spara lite pengar den vägen. Idén är att köpa en router för mobilt bredband på Tradera och köpa ett billigt abonnemang till den. Potentiellt skulle han även kunna ta med den till sommarstugan och få lite robustare internet där. Täckningen är dock sämre där än i stan.

Jag tittar på dessa priser från Hallon som möjliga alternativ.
**

**

Den stora frågan är vad nyttan med det mobila bredbandet skulle bli. Att få fler gigabyte om man ändå inte begriper vad man ska göra med dem är det inte så stor mening med. Jag undrar därför om någon har liknande situation och kan berätta något om vad äldre föräldrar eller bekanta sysslar med på internet. Vilka konkreta nyttor kan man uppnå i min fars situation som skulle motivera en ökad månadskostnad med låt säga 100-150 kr? Min far har en bra pension så kostnaden i sig är fullt hanterbar. Det är bara den ökade livskvaliteten som behöver identifieras.

En aspekt är att mina föräldrar är i en ålder när rörligheten blir sämre. Man är mer hemma och det ger ju i sig vissa ökade potentiella behov när det gäller internet. Jag skulle bara behöva något att locka med för att få honom med på det hela och vet inte riktigt var jag ska börja.

Fördelen med mobilt bredband är att du sparar på installationskostnaderna för t.ex. kabel, vilket kan vara ganska dyrt på vissa ställen.

Utan streaming och spel är 20 GB lämplig för internetanvändning av två personer i deras ålder.

Hjälpte äldre anhörig med liknande. Skaffade mobilt bredband samt mobiltelefonabinnemang från Tele2 med seniorrabatt. Seniorabonnemang till mobil och mobilt bredband - Tele2

Inte riktigt med på vad du menar, routern för mobilt internet använder ju också mobilabbonemang? Det blir väl ingen skillnad mot stickan han har idag, sålänge de bara har en dator.

Du är nog inne på det själv, vad är det egentligen du vill uppnå?

Men, behöver de verkligen spara några kronor i månaden? Om inte så hade jag helt utgått ifrån enkelhet, bekvämlighet och driftsäkerhet.

Det de har idag är en laptop och två mobiltelefoner. Att skaffa fler prylar som kan anslutas till internet vore fullt möjligt. Jag skulle exempelvis kunna tänka mig att en Ipad skulle vara en realistisk pryl att skaffa. Den är inte så dyr och går att använda till mycket. Att ansluta TV:n till laptopen via sladd eller Chromecast vore också fullt rimligt. Dock är jag osäker på om det är realistiskt med streaming av t.ex filmer via mobilt bredband.

Jag vill uppnå ökad livskvalitet, alltså att de i ökad omfattning ska kunna utnyttja olika tjänster som de konkret upplever som ett mervärde i tillvaron. Streaming är det jag själv mest använder internet till så det ligger förstås nära till hands. Det är nog möjligt att det kan vara intressant men då måste jag ju veta att 1-2 filmer i veckan (till exempel) inte gör att internetkvoten tar slut mitt i månaden. Streamingen skulle sannolikt ske från SVT Play och/eller Cineasterna i första hand. Att de skulle skaffa Netflix eller något liknande ser jag som överkurs. Att kunna lyssna på webradio vore en möjlig grej. Jag tänker mig då stationer med nischad musik eller program på andra språk, kanske om kultur eller filosofi.

Frågan är alltså vilka tjänster som mer digitalt aktiva äldre personer främst utnyttjar. Jag tror inte att mina föräldrar har något stort eget intresse och vill göra något särskilt utöver vanliga behov. Rimligen är det de saker som andra i deras ålder har nytta av som de också skulle kunna uppleva som ett mervärde i livet.

De behöver inte spara något. Jag utgår från att den här tänkta lösningen skulle kosta mer än deras budget för internet idag. Problemet är främst två saker:

1. De har ingen koll på tekniska saker själva. Jag skulle behöva hjälpa dem att komma igång och lösa alla praktiska saker.
  2. De behöver uppleva att de nya möjligheterna är bra och relevanta. Jag vill inte först hjälpa dem och sedan få höra att det inte fungerar i praktiken.

Mina föräldrar var emot alla nymodigheter som internet, tablets, smartphones, Internetbank, streaming etc.
Sättet jag löste det på var att jag fixade internet och en laptop till min far som ett första steg. Då kom han ombord en bit i alla fall.

Under en gemensam resa köpte jag en tablet till mig själv. Min mor såg hur användbar den var för att kolla upp saker under resan och sedan även läsa nyheter och spela Solitaire på den när vi satt på hotellen.
Under resan utbrast hon “var snäll och köp en tablet åt mig också, jag vill ha en idag”.
“Mission accomplished” var min tanke :grin:

Efter resan köpte jag smartphones till dem båda. Strax efter bad min mor om en större tablet och då fick hon en sådan och min far tog över den första jag köpt.
Genom åren har de uppgraderat telefoner och tablets då de inte kunnat vara utan

Jag har tänkt visa upp för min far hur man lägger patiens på ipad. Det är på den nivån att han kan se en enkel och användbar tillämpning.

Om de redan har en mobiltelefon som inte är antik (>5 år) så kan den fungera som router för andra enheter som de ska använda. I iPhone och Androidmobiler finns internetdelning som fungerar som en mobil router. Då är det en sak mindre att ha med sig och hålla ordning på.
Nackdelen med mobilt internet är att det är begränsad datamängd som ingår. Det får fort att surfa upp 5 GB om man ser på någon form av video. Det räcker med kanske 20 minuter för det och då är det bra komprimerat ändå.
Ska man ha ett mobilt bredband så tror jag att det krävs minst 100 GB data per månad eller ännu hellre obegränsat.
Men ska du bara visa möjligheter så kan du ju testa med mobilen. Kostar inget mer och inte en pryl till som ska tas med och ha egen strömförsörjning.

Föräldrarna är 80 men har hängt med ganska bra i tekniken. De använder Svt och Tv4 Play och ibland Netflix. Lyssnar på Spotify och gör bankärenden. Kollar även på bilder som skickas till dem. Tar upp bilder på iPad eller datorn. En förutsättning för att man själv inte ska få nervsammanbrott är att allt är i Apple-världen. När de hade pc fick jag hela tiden supporta när det dök upp något uppdateringsfönster. Och bilder fanns inte lätt tillgängligt överallt. Men nu går det friktionsfritt.