Datorskärm - vad behöver man egentligen?

Spelar du nya spel? Hur mycket kostar din dator/ditt grafikkort?

Vill du spela de senaste och mest krävande spelen i 4k i minst 60hz så behöver du i princip ett grafikkort för >12 tkr, även med upsampling.

Om spelandet är huvudfokuset så skulle jag satsa på 32" 2560x1440px. 27" funkar, absolut, men det är väldigt litet om du ska göra något annat än att spela på det. Produktiviteten blir verkligen rejält mycket lägre ju mindre skärm du har.

Annars tycker jag absolut att du borde satsa på en större skärm. Jag har kört med en 40"-skärm med 3840x2160 px upplösning under de senaste sju åren, och jag vill verkligen inte gå tillbaka till något mindre. Det känns “för stort” i ungefär två-tre timmar, sen vill man inte gå tillbaka. Nånstans runt 16:9 40-43" är nog optimal storlek.

Pixelskarpheten (3840x2160 på 40-43 tum) blir inte särskilt hög, men man slipper skalning (vilket är bra, eftersom skalning fungerar jättedåligt i alla operativsystem utom macos).

Värt att tänka på är att inte lita för mycket på den specade responstiden. Det finns massvis med olika sätt att mäta den. Däremot är det viktigt att ställa in skärmen på “game mode” eller liknande (då många skärmar annars har en extra fördröjning).

Om du spelar “twitch shooters” och liknande så är hög refresh rate trevligt, men i mitt tycke något överskattat annars - du behöver ett REJÄLT mycket bättre grafikkort eller spela med mycket lägre inställningar för att nå konstant 120hz (och konstant 60hz slår 120hz som dippar ner till 90…), om du inte mest spelar äldre spel dvs.

Spelar du mest singleplayerspel så tycker jag att högre inställningar och 60hz är mycket bättre.

Välvd skärm är extremt trevligt (annars kommer hörnen vara på noterbart längre avstånd, vilket gör det svårare att läsa liten text och liknande), även om det inte är lika vanligt idag. Jag skulle inte lagt så mycket värde vid 32", men allt över det så tycker jag att en välvd skärm är värt det.

2 gillningar