Under det senaste århundradet, om de rikaste familjerna hade spenderat en rimlig bråkdel av sin förmögenhet, betalat skatt, investerat på aktiemarknaden och fört över sin förmögenhet till nästa generation, skulle det finnas tiotusentals miljardärsarvingar till generationer gamla förmögenheter idag. Pusslet med The Missing Billionaires är varför du inte kan hitta en sådan miljardär på någon av de aktuella rika listan. Det finns ett antal förklaringar, men den här boken fokuserar på ett misstag som är av stor betydelse för alla investerare: dåliga riskbeslut, både när det gäller investeringar och utgifter. Många av dessa familjer valde inte dåliga investeringar – de dimensionerade dem felaktigt – och lät deras utgiftsbeslut förstärka detta misstag.
Ja så låter googletranslateöversättningen om en intressant ny bok, den är skriven om USA men mycket går nog att översätta till svenska förhållanden.
Kanske skulle någon vilja visa upp familjen Wallenberg i Sverige som ett motexempel, men notera att familjemedlemmarna där i och för sig har makt, och bekväma liv, men de stora förmögenheterna är inlåsta i stiftelser. Hade familjen Wallenberg klarat att behålla “allt” så bra om de inte ägt via stiftelser?

En introduktion till boken finns i denna intervju med författaren:
Jag är på gång att läsa boken, och jag tänkte vi kunde diskutera ämnet som säkert intresserar flera.
En aspekt som jag vill få svar på är betydelsen av att den som levde för 125 år sedan har ett väldigt stort släktträd under sig, vilken betydelse har släktens ständigt ökande storlek för problemen att hålla ihop och växa pengarna?
Notera författarens koppling till famösa LTCM - han om någon borde veta hur kapital kan försvinna.
Long-Term Capital Management - Wikipedia