Var är alla miljardärer?

Hej allesammans,

Jag stötte nyligen på ett spännande avsnitt av podcasten “Kapitalet” där de diskuterade antalet miljardärer och olika investeringsstrategier. Enligt Forbes finns det cirka 400 miljardärer, men podden ifrågasatte detta och menade att det borde finnas närmare 120 000 med tanke på den senaste tidens högkonjunktur och ökande antal nya miljardärer.

Diskussionen fick mig att reflektera över hur många av dagens miljardärer kommer att behålla sin förmögenhet om 30, 40, 50 eller till och med 120 år. Många investerare verkar fokusera fel när de tänker på sina investeringar, och det är inte bara vad man investerar i som spelar roll, utan även storleken och risken hos investeringarna.

Att sätta fokus på storleken av investeringarna är kritiskt. Även om man väljer de rätta investeringarna kan felaktig dimensionering och överdriven risk vara förödande. Många fastnar i fällan att tänka “vad ska jag investera i?” istället för “hur mycket ska jag investera?”. Att ha en väl balanserad portfölj är avgörande för att undvika överdriven volatilitet. Det handlar inte bara om vad man investerar i, utan även om hur mycket och hur det förhåller sig till ens inkomster och utgifter.

En vanlig misstag är att ha en alltför koncentrerad portfölj, vilket ökar risken för volatilitet. Att koncentrera sitt kapital på “fel storlek” av investeringar kan leda till förluster och kapitalförbrukning. En diskuterad regel är 4% regeln “justerad för inflation”, där volatilitet kan underminera långsiktig hållbarhet. Att tjäna 5% och spendera 4% är en vanlig regel i USA, men podden lyfte fram scenariot där värdet går upp 35% ett år och sedan ner 25%, vilket innebär endast 1% nettoavkastning (och ändå spendera 4%), vilket eroderar kapitalet över tid om volatiliteten i portföljen är för hög

Podavsnitt grundar sig då på boken “The Missing billonaire” samt avsnittet heter “335: Var är alla miljardärer? | Kapitalet | Podplay

Vad är era tankar kring dessa idéer?

2 gillningar

Vill bara instämma i att Kapitalet är en bra podd.

Kan mycket väl tänka mig att det stämmer att folk som ärver ofta tappar bort pengarna när de ska försöka satsa stort och “föreviga sigsjälva”

Talesättet “när en rik man möter en erfaren man…” stämmer nog väl.

ja nu tror jag inte många planerar att leva ett par hundra år, eller är det något nytt?

Känner inte till talesättet och gick bet när jag googlade …

1 gillning

“When a person with money meets a person with experience, the one with experience ends up with the money and the one with money leaves with experience.”

7 gillningar

Tack,
Jag skulle googlat på engelska. :slight_smile:

Nu hittade jag detta:

Det här uttrycket är en populär citat som ofta tillskrivs den amerikanske affärsmannen och entreprenören Leonard Lauder. Leonard Lauder är son till Estée Lauder och har varit en framstående affärsman inom kosmetikindustrin.

Detta citat fångar en viktig idé inom affärsvärlden, nämligen värdet av erfarenhet och kunskap kontra enbart ekonomiska resurser. Det antyder att även om pengar kan vara en tillgång, är erfarenhet och kunskap avgörande för långsiktig framgång och överlevnad i affärer.

Nu har jag blivit klokare. :slight_smile:

4 gillningar

Har inte lyssnat på podden, men det är en otrolig skillnad mellan 400 och 120 000. Såpass stor att någon måste vara rejält ute och cyklar.

1 gillning

Om jag hörde rätt så pratade de om en vanlig investeringsfilosofi bland rika amerikaner; Konsumera upp 4% av avkastningen och återinvestera 1%.

Alltså man väljer att konsumera istället för att återinvestera stora delar av avkastningen.

De var inte miljadärer år 1900 (nominellt) dock.
Jag minns inte summan de rika hade år 1900. Kanske var det 10 miljoner dollar?

Men hade de nöjt sig med att investera brett på börsen så hade de varit miljadärer idag.

Till deras försvar så fanns inte den kunskapen år 1900 utan det här med investeringar utifrån ett mer vetenskapligt perspektiv kom egentligen förrän Fama / French på 60-70talet.

1 gillning

Det är väl just det att de inte nöjer sig med att investera. Exempelvis Gates har stoppat mycket av sitt i en välgörenhetsfond. Här i Sverige har Wallenbergarna flera fonder. Förmögenheten i sig finns inte alltid kvar i familjen, men kontrollen över den stannar ibland kvar, exempelvis genom att sätta ihop stiftelser. Ofta verkar det viktigare med makten/kontrollen och att bevaka sitt namn som varumärke än att bli omnämnd som superrik.