Dela upp barnens sparande

Hej

Jag och min numera ex-fru började spara på Nordnet för ca 9 år sen åt våra barn enligt er barnportfölj (Vi har två söner 9 och 7 år.) Rekommendationen var då att spara åt båda barnen i en och samma Kapitalförsäkring och denna lades upp i mitt namn och båda barnbidragen skickas dit varje månad. Nu har vi skilt oss och det är viktigt för min ex-fru att sparandet inte enbart ligger i mitt namn. Vad behöver vi tänka på om vi delar upp sparandet? Kan vi riskera att tappa hävstång i sparandet eller liknande, eller är det bara för henne att starta en ytterligare en kapitalförsäkring och föra över pengar? Hur fördelar vi i så fall pengarna smart och rättvist med tanke på att dom inte är lika gamla?

Tacksam för svar

Har fd frun fullmakt att se kontot?

Det kanske underlättar att hon kan se alla transaktioner som görs. Kan man även se förmånstagarna på nordnet?

Låter enklare att lösa dessa bitar än att dela upp bara för att.

Om ni måste dela upp. Då kanske det är bättre att båda föräldrar har varsin KF med bägge barn som förmånstagare, än att ansvara för sparandet för ett barn var.

Det blir så tråkigt om ett barn blir utan pengar om “dennes” kapitalförsäkring töms av någon anledning.

3 gillningar