Spara till vårt barn separerade föräldrar

Hej!
Jag och min sons mamma vill spara gemensamt i en fond till våran son. Vi vill inte att allt skall tillfalla sonen när han fyller 18 utan vi vill kunna ha kontroll. Om jag tex skulle gå bort vill jag ändå att dom pengarna jag har placerat skall tillfalla min son och inte mitt ex. Hur löser vi ett sparande på bästa sätt? Och hur får vi till det juridiska?
Tack på förhand!

Kapitalförsäkring i ditt namn med sonen som förmånstagare om du går bort.

Gå inte under några omständigheter med på att försäkringen är i mammans namn och kontroll, det kommer inte fungera i längden. Spara då hellre separat och räkna med att det finns 0kr sparat av modern.

Generellt är jag emot barnsparande. Bygg upp ett eget kapital och använd pengarna för att hjälpa barnen, det behöver inte vara öronmärkt.

2 gillningar

Ni sparar på vart håll i egen kapitalförsäkring med sonen som förmånstagare.

5 gillningar

Vi gjorde så att vi satte upp en kapitalförsäkring i mitt namn med barnet som förmånstagare. Den andra föräldern har fört över pengar till mig som jag har satt in i KF tillsamans med mitt eget bidrag. Sedan har jag ibland uppdaterat den andra föräldern gällande värdet på KF. Det kanske inte funkar för alla om förtroendet sinsemellan är lite sämre.

1 gillning

Bra om det funkar, men bäst att följa " Si Vis Pacem, Para Bellum", dvs, hoppas på det bästa, planera för värsta. Helt enkelt, var förälder har eget konto, de kan ju åka på något spelberoende, droger, missförhållande i nästa relation mm.

1 gillning

Detta är drömscenariot. Man vet att man själv aldrig skulle göra några dumheter, men det kan man aldrig veta med exet.

4 gillningar

Detta ^^^

Allt annat känns som en sämre idé.

5 gillningar

Så att spara tex 500 var i månaden på två separata kf skulle inte vara sämre än 1000 på ett gemensamt utan kanske bättre till och med?

3 gillningar

Bättre, säg att barnet går bort, då tillfaller ju pengarna den andra föräldern annars.

Man behöver inte göra likadant heller, min dotters mamma har en KF med dottern som förmånstagare medans jag har en ISK i mitt namn. Jag har inga fler barn så hon kommer ändå ärva pengarna om något skulle hända medans det finns två halvsyskon på andra sidan.

2 gillningar

Vi har nu redan sparat 37 tusen som inte är placerade i nuläget hur hade ni gjort med dom?

Gäller inte det åt båda hållen? Dvs bäst att ha två kapitalförsäkringar hos vardera föräldern.

Nej, bättre.
Mindre risk att någon går och nallar i syltburken och tar rubbet från sonen.
Kan ju likväl vara så att andra föräldern blir omyndigförklarad, utpressad mm, då försvinner bara hälften av pengarna.

Tvärt om, finns inga fördelar att samla alla pengar på ett ställe under en förälders översyn. Möjligen egna kontrollbehovet såklart då.

1 gillning

Dela pengarna på 2, stoppa in dessa på varsitt kapitalförsäkringskonto med grabben som förmånstagare.

Investera alla pengar i en lågkostnadsfond, förslagsvis en global fond så som DNB Global Indeks.

“Perfection is the enemy of good”. Bäst att komma igång med det än att låta det ruttna.

2 gillningar

Beror ju helt på vilket ex man har. Ofta finns det en bra anledning till varför man inte längre är tillsammans. Inte sällan personlighetsdrag hos den andra som den lyckades dölja eller som man viftade bort för att man tänkte med andra kroppsdelar än hjärnan.

Så om någon frågade mig om den ska ta på sig att sköta det åt båda föräldrarna skulle jag svara ”absolut”.