Hej jag undrar om det är någon som vet hur och om man kan delta på en börsnotering/ipo som sker i Usa om man är från Sverige? Säg typ Nasdaq eller NYSE eller liknande.
Någon som har koll eller gjort detta?
Hej jag undrar om det är någon som vet hur och om man kan delta på en börsnotering/ipo som sker i Usa om man är från Sverige? Säg typ Nasdaq eller NYSE eller liknande.
Någon som har koll eller gjort detta?
Hej Stefan!
Tyvärr är det näst intill omöjligt att medverka i IPOs i USA, till störst del större fonder och investmentbanker samt institutioner som får den möjligheten.
Sverige är väldigt bra på att låta privatpersoner teckna i IPOs.
Tänkte bara väcka liv i denna tråden, är det något regulatoriskt krav som gör att vi svenskar inte kan vara med? Eller vet vi varför Nordnet/Avanza inte ger oss den möjligheten?
Jag antar att det beror väl på vilket regelverk som skall följas?
Det skulle verkligen förvåna mig om de i USA släpper in Svenska retailkunder enligt svenska regelverk i en IPO i USA.
För det första så blir det nog tufft att få aktier över huvud taget, man kan nog inte hoppas på ett lotteri enligt svensk modell:
## Who gets to buy IPO stocks?
For most individual investors, that dream of getting in on the IPO action will never be realized. Instead, it’s the big institutional investors who typically get access.
Institutions that get to participate in the initial public offering often do a lot of business with the brokers underwriting the deal. That relationship puts them in prime position to access some shares in the IPO.
“It’s stacked in favor of large asset managers, but it’s a money game and everyone is in it to make a buck and that is where [the stock] goes — it goes to the best customers of those brokers,” Lutts says.
The reality is your broker perceives individual investors as unattractive targets for IPOs. Instead, management, employees, friends and families of the company going public may be offered the chance to buy shares at the IPO price in addition to investment banks, hedge funds and institutions. High-net-worth clients may be rewarded with IPO shares from time-to-time as well.
If you have an account with the broker bringing the company public and happen to keep most of your vast fortune with that broker, you may be able to beg your way into a hot IPO.
“That still doesn’t mean you’re going to get in. For LinkedIn’s [IPO], for instance, unless you were friends or family, you were probably out of luck,” says Jeremy Carpenter, former portfolio analyst with Investor Solutions in Miami.
Lutts agrees, “I manage $500 million and I can’t get the really hot ones.”
För det andra måste man nog tillhöra en “avancerad klass” av investerare. Jag hade för mig att det var minst 1 MUSD i kapital som krävdes, men det jag hittat här antyder mindre men fortfarande mycket pengar krävs:
First, you’ll need to meet at least one of the following eligibility requirements for participating in an IPO:
Either $100,000 or $500,000 in household assets (depending on the IPO; this amount excludes institutional or annuity assets, such as 401(k), 403(b), and annuity contracts), or
You’re a Premium or Private Client Group customer.
Uppenbarligen kan man hos Fidelity slippa kapitalkrav om man har en viss kundklass, men frågan är vad kraven är för att bli det? Här finns lite info från en .gov site, som inte nämner några kapitalkrav:
Ja tänk om man kunde varit med på 90-talet och köpt in sig i Amazon och Google!
What was Amazon’s IPO price?
$18.00
Amazon went public on May 15, 1997, and the IPO price was $18.00 , or $1.50 adjusted for the stocks splits that occurred on June 2, 1998 (2-for-1 split), January 5, 1999 (3-for-1 split), and September 1, 1999 (2-for-1 split).