Vara med på en IPO för ett amerikanskt bolag?

Hej!

Jag är ganska mycket nybörjare på det här med aktier. Jag tänkte kolla med er som har koll hur man gör om man vill vara med på en IPO för ett Amerikanskt bolag när de gör IPO? Det handlar om Roblox som kommer gå ut på börsen nu i början på året. Jag tror starkt på att de kommer göra ganska bra stigning när de kommer ut på börsen, men kan man komma med på en sådan IPO ifrån Sverige? Och om det går, hur gör man då? Jag har konto på Avanza.

Tack på förhand!
Mvh
//Peter

1 gillning

Vad jag har hört så är det svårt att få tilldelning som småsparare vid IPO i USA, skulle gissa att det är omöjligt som svensk med en svensk bank.

Hittade ett svar från moderator på detta forum …

"Hej Stefan!

Tyvärr är det näst intill omöjligt att medverka i IPOs i USA, till störst del större fonder och investmentbanker samt institutioner som får den möjligheten.
Sverige är väldigt bra på att låta privatpersoner teckna i IPOs. "

Jag har ingen praktisk erfarenhet av EquityZen men har nyligen kollat på det som ett alternativ för komma in pre-IPOs. De har bl a varit med när Klarna och Revolut tagit in pengar samt Airbnb, Square och Spotify.

Jag har just skaffat ett konto och ser första insatsen kan minst $10 000 USD, därefter får jag intrycket att det kan krävas minst 50 000 om man vill delta i flera investeringar.

De har tydligen förmedlat finansiering till Roblox tidigare och därför finns möjlighet att anmäla intresse för vidare investering i just Roblox i förväg.

Med detta sagt; jag är inte ens nära att sätt några pengar där (än) - jag har betydligt mer due diligence att göra innan det är ett alternativ för min del.

Ok, tack för svaren. Då får man nog tyvärr släppa den tanken då. 10 000 dollar över att stoppa in har jag tyvärr inte. Och även om man har det så verkar det svårt att komma med på en IPO i USA.

//Peter