Demokonto IG, realistiskt?

Ja precis, på samma sätt som att du inte kan bli fullfjädrat pokerproffs om du bara lär dig/tränar med låtsaspengar, den psykologiska biten av att verkligen förlora något (annat än ”äran”) har väldigt stor betydelse för hur du agerar (åtminstone om du är neurotypisk).

Med “leva på det” så menar jag ju naturligtvis inte att ha tur och vinna en jackpott, utan att försörja sig på det som sitt yrke.

Jag har inga problem med att riskera pengar eftersom det bara skulle vara pengar som jag spenderar på en hobby. På samma sätt som jag resonerade när jag började med poker. Sen att jag även om det går bra inte vill leva på varken detta eller poker är en annan sak.

Fortfarande är frågeställningen: hur trovärdigt är ett demokonto?

Inte:
Är det som lotteri?
Beror det på psyket?
Kan man tjäna pengar?
Osv osv

Rent tekniskt så finns följande skillnader mellan demo-konto och live konto.

• Slippage och marknadslikviditet. Demo-programmvaran fyller orden direkt till det pris som visas på skärmen. Det är långt ifrån alltid du får köpa exakt den volymen du önskar, till just det priset du har satt din entry på, i exakt samma stund som du skickar orden. Kan påverka på marginalen eller extremt mycket beroende på vilken tidshorisont du tradar i.

• Courtage-kostnader existerar inte i många programvaror. Vet ej hur det är med IG, men påverkar mycket mer än man tror, speciellt om man tradar ofta.

• Stora ordrar påverkar kursrörelser. Vad som är en stor order beror på hur likvid tillgången är. Mindre likvida instrument har större kursrörelser men man kan också hamna i situationen att ens egna ordrar sätter igång en oönskad kursrörelse och entry/exit-strategier behöver ses över.

• Demo-konton tillåter mer lekkapital än man oftast har råd med privat. Detta ger en hävstång när man tar positioner och utrymme att absorbera fler förluster, vilket påverkar resultatet. Vill du ha en bättre uppskattning om hur dina kapitalbegränsningar påverkar strategin så ska du börja på 0, inte 100 000 och handla endast för så mycket pengar som du hade tänkt att göra i verkligheten.

Tack! Det var exakt denna information jag var ute efter! Så egentligen, bortsett från då dessa skillnader (som inte är allt för enorma ändå i mitt fall eftersom IG annonserar 0 courtage på valutahandel och mina ordrar kommer att vara väldigt små eftersom det bara är en hobby) så bör inte ett demo konto skilja sig nämnvärt från ett riktigt!

1 gillning