Investeringsspel

Hej,

En tanke bara, som jag inser inte är så enkel att genomföra. Kanske finns det redan?

Men, det vore roligt om det fanns en fiktiv ”Avanza” som fungerar som en nätmäklare men är fiktiv. Något förenklad version kanske. Skulle ju dock behöva kunna uppdatera kurser etc.

Man kan testa sina vingar och kanske till allmän beskådan då det inte är ”riktiga” pengar.

För att testa olika ideer och strategier för att träna eller för nöjes skull utan att behöva förlora (eller tjäna ;-)) pengar på riktigt.

Jag vill minnas att jag fått berättat för mig att det finns “börssimulatorer” som ska spegla börsen men där man inte använder riktiga pengar. Jag känner dock inte själv till någon sådan tjänst tyvärr. Det råd jag fick om detta var dock att det är mer värt att använda sig av riktiga pengar på riktiga börsen eftersom då ingår alla känslor kring att värdet går upp och ner osv. På en fiktiv börs saknas detta och då blir det inte representativt för hur det skulle vara med riktiga pengar. Jag är nog beredd på att hålla med om det rådet. Vill man testa strategier så kanske det är en bättre ide att använda en del av lekhinken till det?

1 gillning

Shareville finns ju. Riktiga pengar men du behöver ju inte köra hela förmögenheten där.

Jag kom också att tänka på https://www.shareville.se/. Man kan ha någon hundralapp per Nordnet-konto och göra massa idiotsatsningar. Någon enstaka kommer att flyga till månen, räknat i procent, och då gör man den portföljen publik – och alla kan se hur duktig man är. :smiley:

Det är en enorm skillnad att handla med riktiga pengar.

Man är köpare och lyckas köpa en stor post i en aktie till ett bra pris när den går ner. YES!

Men i samma sekund som affären går igenom förvandlas man plötsligt till en framtida säljare. Psykologin gör en vurpa. Även om kursen står still gör spread och courtage att man ligger minus. Man är helt enkelt en loser! Nu krävs det tur för att det ska reda upp sig. Man tvingas tänka tvärtom mot vad man gjorde för några sekunder sedan. Det lyser rött på kontot, och om man inte lyckades pricka den absoluta botten fortsätter aktien ner ytterligare. Nu är det inte så kul längre. Varför kom jag ens på idén att handla med aktier?

Och dessa känslostormar utspelar sig inom loppet av sekunder eller minuter. Att handla med låtsaspengar kommer aldrig ge samma känsla.

Hej Henke,

Tidigare så hade iaf IG Markets demokonton man kunde testa, visst det blir CFD:er du kommer handla då, men man kan iaf testa på marknaden och få känna på hur det känns :slight_smile:

Men som @bspastikern säger så är det en otrolig skillnad med riktiga pengar och låtsaspengar, direkt psykologin kickar in så gör man saker man annars inte hade gjort :sweat_smile:

Tack för input! Ja det är klart att det blir ju aldrig samma sak som att handla med riktiga pengar. Men det kan ju vara intressant att se hur man agerar utan rädslan så att säga. Nåja, en tanke bara…

1 gillning