Virtuellt sparande för att lära sig hur det fungerar?

Finns det någon app eller hemsida eller liknande, för sparande och investeringar, där man kan investera fiktiva pengar och sedan följa vad som händer med dem?

Jag är total nybörjare och ganska överväldigad. Ju mer jag läser här på forumet, desto mer inser jag hur skrämmande okunnig jag är.

Har dessutom autism och ibland svårt att liksom “föreställa mig hur saker ska bli”.

Och till yttermera visso oroligt lagd, och blir nervös bara av att flytta större summor mellan mina egna konton.

Tänker att det kanske skulle bli enklare om jag kunde leka lite med låtsaspengar.

Jag förstår tanken, men du kommer aldrig uppleva samma känslor och oro med låtsaspengar som med riktiga pengar.

Jag skulle snarare rekommendera att börja med riktiga pengar, men med väldigt lågt belopp. Då lär du dig på riktigt.

Om du börjar med låtsaspengar finns risken att du tror att du klarar av att hantera mer risk än du faktiskt gör. Och att du därför går in med för mycket pengar när du väl ska börja med riktiga pengar.

Så tänker jag. Lycka till!

4 gillningar

Denna kan vara ganska sedelärande när folk tänker typ “hur svårt kan det vara liksom” (om man vill leka trading, och med 99% sannolikhet lära sig att det bästa är att bara köpa och inte försöka överlista marknaden)