Strategi för börsen?

Är en helt nybörjare när det gäller börsen och bara bollar ut lite idé. Tänkte istället för lägga allt klump summan för månaden in i lysa eller nått sånt. Lägger man in det under månaden.

Vi säger som jag tänker lägga in nån 50-80 tusen per månad i lysa detta år. Så lägger jag in 15 från början av månaden sen när den går ner nån 3% så lägger man i en annan 10 tusen sen om det går ner ännu mer så lägger du in än ännu 10 tusen. Sen om det går upp så kan du lägga in resten av månadens kapital som du skulle göra. Då har du alltid köpt nån procent under marknadens värde på snabba dip. Och om det går upp 3% på månaden då har det gått upp nån 4% istället för du köpte alltid på nån procent under. Och kommer det inte leda till ett större avkastning per månad och år?

För om du lägger in bara i början av månaden och marknadens värde är 3000 vi säger. Och den går ner till 2950 sen går upp igen till 3000 då har du går ±0. Men om du la in 25% när det var 3000 sen 25% när det gick ner till 2950 sen kanske när det gick upp till 2975 sen till slut igen på 3000. Då har du haft 3 insättning i bättre positioner än bara en gång.

Men kanske jag går in för djupt. Som sagt är en nybörjare så försöker lära mig lite spelet och hur man tänker. Om jag tänker fel så skulle vara skönt om ni kan förklara varför. Har ett stor utrymme att expandera mina kunskaper på allt det här.

Detta kan vara en bra början!

3 gillningar

Vore det inte bättre att vänta helt till börsen redan gått ned? Eller vänta nu, det är svårt, för att inte säga omöjligt att tajma… :slight_smile:

Vid varje givet tillfälle köper du till vad marknaden just då värderar det du köper. Det finns inget vattenmärke som säger vad värdet ska vara baserat på vad det en gång var.

Din strategi är omöjlig att implementera eftersom du inte kan förutspå om marknaden kommer gå upp eller ner vid varje givet tillfälle.

2 gillningar

Ah tänkte så här vi säger du har ett plan att lägga in 20 tusen den här månaden. Då kollar du vad varje vecka ligger på men då lägger du in även om det har inte gått som du vill. Men om det skulle dippa så är det bara ett plus för dig. Vi säger 5 tusen varje vecka. Men om möjligheten att en dipp kom på vägen är ju bara Nice men annars så lägger du in det du skulle. Du ska inte vänta för nått bara hålla utsikten.

För många år sedan provade jag, alldeles förlänge, med den typen av marknadstajming.

Eftersom du skriver att du är verklig nybörjare så rekommenderar jag denna länken - speciellt ”Spara rätt och lätt” avsnitt 99 som en start.

Lycka till :grinning::+1:

3 gillningar

Hej! Detta kallas för marknadstajmning och det är oerhört svårt tyvärr. Börsen kan gå ner och upp med någon procent per dag. Lägg därtill att det finns en fördröjning när du köper fonder, så du kommer inte få till den kursen du ser där och då. Fondköp tar oftast någon/några dagar att genomföra.

Nä undvik detta föreslår jag. Sätt pengarna i arbete direkt istället.

4 gillningar