Jag har ingenting på börsen just nu. Det var ett tag sen jag tog ut pengarna, inga jätte summor men ändå.
Jag gör väl som alla andra som försöker tajma marknaden trots det är omöjlig.
Men hur gör man för att få kontrollen tillbaka? Jag vill så gärna in igen men är så sjukt omotiverad till att investera på dessa nivåer med ATH osv… visst det har varit små dippar o sedan rekyler… men inga stora tapp…
Vet det här med att månadsspara för att få olika priser osv. Vet att det är omöjligt att tajma marknaden osv…
Men ska starta upp en helt ny indexportfölj som följer Rika tillsammans riktlinjer så jag vill att det ska kännas bra från början om ni förstår hur jag menar…
Hamna i rätt risk osv…
Gå in med en del av pengarna i några indexfonder. Sen sitter du på resten av kassan tills det eventuellt går ner rejält och tillämpar en lämplig strategi för att köpa då. Allt handlar om hur stor risk du vill ta. Historiskt sett har det lönat sig att sluta försöka tajma och istället diversifiera och hänga med, eventuellt handla lite extra vid större nedgångar.
Mitt förslag är att starta ett Lysakonto och svara på deras frågor du får. Om föreslagen fördelning känns lite hög, sänk den en bit. Sen lägg in allt i den portföljen och rör det inte förrän du nått målet
Titta på en graf över tex MSCI World index. Det är i stort sett alltid all time high var i grafen du än pekar. Vissa kortare dippar finns men längst ner i de dipparna är det fortfarande plus om du jämför med ett halvår tidigare. Jag tvekade 2016 med att börja investera för det var ju “All time high”! Glad att jag började.
Ett förslag är att gå in med 100% räntor och vikta om månadsvis till aktier, då känns det inte lika läskigt då pengarna redan är i arbete. Samma sak om man skulle få för sig att gå ut ur aktiemarknaden så är det nog bättre att gå all in i räntor än sparkonto, det blir förmodligen en mindre tröskel att gå in i aktoemarknaden igen.