Den stora korrektionen har ingenstans att ta vägen

Termen “pengar” blir tyvärr lite trubbig i här. Jag ska försöka förklara vad jag menar, väl medveten om att även jag kan ha helt fel här.

Som du skriver så har det skapats en hel del pengar “ur intet” på sistone men det är bara en del av helheten. Det är sällan dessa “försvinner i ett svart hål”, däremot kan de definitivt tappa värde! Det som dock kan försvinna i ett svart hål är den andra delen - kredit.

Den totala mängden spenderat (total spending) är mängden pengar + mängden kredit. När vi bygger upp stora mängder kredit, skulder, som ökar i större takt än vi kan betala av dem leder det ofta till problem. En lösning som kan användas i de fallen är att man stryker skulderna (default debt) till långivarens förlust. I det fallet så kommer krediten försvinna i ett svart hål och på så sätt påverka helheten som jag beskrev ovan. Dvs. omsätter vi 100kr i en ekonomi varav 80kr är kredit så kommer vi endast ha kvar 20kr i omsättning efter att vi har avskrivit skulderna.

Att avskriva skulder på detta sätt är endast en metod för att hantera de problem som kan uppstå, oftast är målet att använda detta i kombination med andra metoder för att få en kontrollerad hantering av problemet.