Den stora korrektionen har ingenstans att ta vägen

Jag tror att du misstolkade vad jag menade här. Syftet med mitt inlägg var att ta fram ett hypotetiskt scenario där man kan få ett stort kursfall utan att alla stora aktörer säljer allt sitt innehav. Ur mitt perspektiv så kan man ha en krasch utan att alla pengarna måste ta vägen någon stans, så som rubriken till denna tråd tycks antyda. Så, det jag vänder mig mot är uppfattningen att världens stora aktörer måste sitta på en massa cash om vi får en krasch.

Jag kan även förtydliga att jag personligen inte tror att detta är det mest sannolika scenariot, och det är därför jag fortsätter vara fullinvesterad. (Enligt mig finns en rad olika scenarion för framtiden som är möjliga och alla ser helt olika ut.)

Njaa, det finns många artiklar och analyser som handlar om att småsparare i länder som USA står för en stor del av börsuppgångarna, mycket till följd av stimulansåtgärder och lockdown. Här kommer ett av många exempel på den typen av artiklar:
$1,400 Stimulus Checks Will Blow Up The Stock Market (forbes.com)
Självklart är det omöjligt att veta om alla dessa nya sparare kommer fortsätta med aktiehandel även i framtiden, eller om de kommer sluta när pandemin och restriktionerna är över. Om man läser artiklar som denna kan man tro att en del är sugna på att börja spendera sina pengar:
Semesterbokningarna ökar – många längtar efter sol och värme - DN.SE
Men hur det blir beror på så många olika variabler att jag inte vågar gissa.