Jag har själv svårt att köpa teorin om att någon större och uthållig nedgång på börsen inte skulle kunna ske eftersom det saknas attraktiva alternativ. Visst är det många (mig inräknad) som ser över möjligheterna till en “mjuk exitstrategi” och kanske också försöker samla på sig lite torrt krut, och hade jag varit någon av de större spelarna så hade jag förmodligen gjort samma sak. Och visst hade jag langat in mitt torra krut så fort börsen gick ned ordentligt. Och visst skulle coronadippen upprepa sig, och sedan blir alla glada igen? För då börjar man ju kunna sluta sig till att någon större och uthållig nedgång på börsen faktiskt aldrig kan inträffa igen…
Jag raljerar lite, det är inte meningen att vara otrevlig. Om någon tar illa vid sig så ber jag om ursäkt.
Men. Om man drar resonemanget till sin spets så är det i princip det här man säger.
Som omvärldsanalytiker skulle jag vilja säga att det finns väldigt många scenarion som skulle kunna få även de stora spelarna att börja dra ur signifikanta delar av sitt kapital. Det finns naturligtvis minst lika många där de inte gör det. Man ska dock akta sig för självförstärkande cirkelresonemang.
/ Arvid