verkar finnas på Max.com
Du måste vänta.
Tack, ska hålla utkik när den kommer. ![]()
Du får vänta. Räntan binds i 3 månader oavsett hur styrräntan utvecklas.
Numera tar ingen av bankerna ut någon brytavgift för tremånaders bindning för bolån även när man bryter avtalet under villkorsperioden. Så om du har möjlighet är det bara att byta bank till en billigare, och sen tillbaka.
Alltså, nuförtiden så kan du sätta in och ta ut pengar ur ett rörligt sparkonto när som helst och direkt.
Du kan alltså föra över 200:- till ditt konto där ett debitkort är kopplat och betala inom några sekunder.
Men det är omöjligt att koppla ett debitkort till sparkontot och betala 200:- därigenom.
Jag fattar inte.
En fråga kring Rotavdrag!
Jag ska anlita en firma som ska hjälpa mig bygga en pergola på min kolonilott i höst. På SKV står det att om pergolan byggs fristående från stugan, så gäller inte rotavdraget.
Men om den byggs som en tillbyggnad till stugan, så gäller Rot.
Men vad räknas som en tillbyggnad? Behöver den vara fäst i stugan längs en hel vägg? Eller räknas det om den byggs ihop med stugan med ett spaljerat valv, som är cirka 2 meter brett?
Tänkte maila Skv, men tänkte höra här först, tar gärna emot förslag på vad som räknas som tillbyggnad. Vore toppen med lite olika förslag att fråga kring.
Hej,
Om man ska investera ett antal miljoner, är det dumt att ha dem på ett ISK-konto ur perspektivet att folk kan snoka och kolla ens deklaration, se hur mycket man skattar och på så sätt bli måltavla för kriminella? Borde man av ovan anledning ha det på KF?
Hej, jag klipper från skv’s hemsida:
göra tillbyggnad av bostadshus, förråd, garage, carport eller gäststuga. Någon av tillbyggnadens sidor ska till minst 75 procent sitta ihop med den befintliga byggnadens yttervägg eller så ska det finnas en dörr emellan
Så det beror på, hur lång väggen är på stugan.
Inget jag ens skulle lägga en tanke på faktiskt. Varför skulle någon snoka?
det har du väl rätt i men mycket kanske vill ha mer.
låta 200 milj fortsätta jobba på börsen mot 8% avkastning ger 16 milj per år.
medan 190 miljoner ger 800.000 kr mindre i avkastning per år.
lån om 10 milj mot 4,5% ränta kostar 450.000 kr om året. o kanske lite amortering på det osv…
så varför inte låna 10 miljoner och låta 210 miljoner jobba på börsen istället för lån till hus det ger 16,8 milj i avkastning per år osv…
har man så mycket pengar så kan man nog vrida o vända hur som helst o lyckas bra ändå kanske ![]()
ovan lite förenklat förstås…
troligen har man inget problem kring ett husköp om 10 miljoner i alla fall.
Folk är nyfikna, avundsjuka. Många vill gärna veta vad andra tjänar osv. och då gick tankarna att snacket går och att eventuellt kriminella blir intresserade.
Fast lever du i sådana kretsar? Om inte så ka jag intyga dig om att du är ytterst paranoid.
Jobbigt sätt att vara kriminell på. Lättare att åka ut till gräddhyllan i stan där 99% borde vara täta, knacka på där man ser fetaste bil på garageuppfarten, och sen göra det man hade tänkt göra.
Tack för att du kollade upp och hittade mer information. ![]()
Då verkar det rätt kört, då stugans väggar är så låga, så det går inte bygga ihop det så pass mycket med pergolan.
Du måste vara lite kreativ @Melwa och ha en lika kreativ byggare.
På nåt vis måste det gå att räkna ihop det.
Blir nog svårt, vill heller inte ljuga för skatteverket. Så stora pengar är det inte, så det är värt det. Kan få rutavdrag för en liten del dock, hjälp med hämtning av pallen med pergolapaketet. ![]()
Ska kapa lite armeringsjärn med en vinkelslip. Funkar ett skinnförkläde för grillare som skydd?
Har redan skyddsglasögon, men kikar på förkläden som skyddar mot metallspån.
Försök i första hand att se till så att metallspånen inte sprutar på dig överhuvudtaget.
Om du exempelvis står på armeringsjärnet med fötterna på var sida om kapstället och håller vinkelslipen som den skall hållas så kommer spånen att kastas bakom dig i 90 graders vinkel från kapstället. Hörselskydd är också att rekommendera.
Finns videor på YT som du kan titta på.
Glömde nämna att handskar också att rekommandera naturligtvis.
Se också till att spånen inte sprutar på något som kan skadas.
Ja, jag står med typ ett sådant förkläde just nu. Har sabbat flera tröjor på det viset. Men det tar ju ett tag innan en bomullströja eller fleece förkolnas. De blir svarta och sköra. Sedan går det hål. För att kapa lite armeringsjärn hade jag nog inte oroat mig så mycket för kläderna. Men så brukar jag ju bränna upp dem på löpande band också
Fast du kanske är klar nu?
En motfråga:
Vad menas med AP-konto?
Jag har bytt från värdepapperskonto (VPK) till investeringssparkonto (ISK) en gång. Här har jag hört om fondkonto (FK) och AP-konto. Vad är AP-konto?
@Anonym Du nämnde det i din tråd Fondkonto bättre än ISK vid uttag