Ett relativt återkommande tema i trådar i på forumet är efterfrågan på feedback på om en portfölj, nyskapad eller förändrad, är bra eller inte. Eftersom temat är vanligt förekommande skulle denna tråd kunna samla dessa frågor och portföljförslag. Det spelar ingen roll om portföljerna gäller tjänstepension, PPM, privat sparande, allvädersportföljer eller innehåller aktiefonder, räntefonder, guld m.m
Den som känner sig manad kan komma med konstruktiv kritik gällande portföljer som presenteras.
Nyskapade trådar som efterfrågar feedback på portföljer av olika slag skulle i så fall kunna hänvisas till denna tråd. Tråden kan på så vis också bli en bank av portföljer med tillhörande feedback.
Upplever ni att tråden är överflödig kan vi ta bort den, men anser ni att den kan fylla en funktion prövar vi och ser hur det faller ut.
Det blir rörigt att veta vem som svarat på vad, och att söka efter olika saker, om allt hamnar huller om buller i samma tråd. Det är enklare om varje diskussion hålls isär i egen tråd.
Och att jag kan ha lite empati för de som vill ha lite feedback före man kör. Oftast för man är lite osäker. Jag ville själv ha det på AW portfölj som ändå kändes ganska ny för mig så jag inte helt missförstått.
Så portfölj feedback fyller ju en funktion mht RTs folkbildningside men blir just lite tröttsamt för de som redan besitter kunskapen.
Jag tycker det är en vällovlig idé att samla det istället för att ha en massa olika trådar. Sen kanske folk ändå vill starta sin egen tråd.
Men kanske en tråd som @moderatorer kan använda för att flytta liknande trådar till.
Detta var en av grundtankarna med tråden utöver att samla ett tema - just möjligheten att samla konstruktiv respons vad gäller portföljer och portföljförslag generellt.
Möjligen kan trådens titel bytas ut med syfte att vara mer heltäckande och tilltalande.
Som ett test gällande trådens relevans kan de som vill prova att hänvisa hit personer med funderingar kring fördelning i sparande eller en idé till sparande för att få någon typ av respons.
Här kommer en fråga.
Vilka fyra olika typer av investeringar skulle ni inkludera i en långsiktig diversifierad portfölj om varje typ av investering måste vara 25% av portföljen och utan ombalansering på 10 år?
Exempel:
En icke-utdelande global aktie fond.
En mix av råvaror (uran, olja, kol, basmetaller, guld, silver, timmer, agro etc.).
Vi har ju redan en egen kategori. Man kan tysta den ifall man inte vill se. I min mening är det ett stort syfte med forumet att man kan be om hjälp och få förklarat utifrån sina egna förutsättningar.