Jag har alltid haft mina pengar på banken där de bara fått vara och månadssparat utan ränta. Alltid haft ett öga på att spara i fonder. Nu detta år bestämde jag mig och gjorde jag ett ryck. Läste lite i olika forum för att försöka få en bild av vilka som är bra att investera i och valde att investera i dessa. Bifogar bild.
Hade varit så tacksam (eftersom jag inte är så superduktig med fonder) om ni kunde ge feedback på min portfölj.
Givet en långsiktighet, den strategi jag förespråkar och min oerhörda dragning till att minimera avgift:
Ny teknik (TIN och Robur Ny Teknik), hypad tech. Rasar nån gång, ingen aning när. Äg inte då jag saknar spåkula och kan inte gissa när. Jag vill inte äga då det kraschar.
Äg indexfonder fördelat efter världens marknadsekonomiers storlek. I princip det som här på forumet tagits fram som “globala barnportföljen”.
Tänker att en målfördelning kan ligga på ca 60% globalfond.
10% Emerging markets (att kompensera för de globalfonder som följer indexet MSCI World, finns andra globalindex med tillhörande fonder som har med emerging markets).
10% Småbolag (också för att kompensera för “felviktningen” i indexet).
Mellan 10-20% Sverige (för en övervikt i din lokala valuta, kallas homebias).
Guld eller inte guld kan vara något man kan fundera på.
Spiltan investmentbolag kan vara väldigt bra långsiktigt som lite “krydda”, osv.
Mycket handlar om vad man vill ha. Vill man följa den strategi som förespråkas här på forumet brukar det vara i princip globala barnportföljen man hamnar i.
Tack för att du tar dig tiden. Uppskattar det jättemycket Hoppas att utöver karmakontot att dina andra konton fylls på Såg att man förespråkar 60 % i länsförsäkringar global index. Låter vettigt. Kanske ska omfördela mina Tin teknik till det istället. Im in it for the long run
Om du söker i forumet på globala barnportföljen 2021 (kanske även “modellportföljerna” 2021 så kommer du en jättelång tråd där det resoneras fram och tillbaka. Kolla in den, det finns massa spännande där.
Ett annat alternativ kan vara att använda en fondrobot såsom Lysa. Då får du en bra fördelning i ditt aktieinnehav, och kan välja hur mycket aktier/räntor du vill ha i portföljen, och sedan komplettera med guld eller andra råvaror separat på t.ex. Avanza om du vill.
För övrigt en eloge till dig för att du är så öppen för Nightowls förslag och verkar ta till dig det han säger så snabbt. Ovanligt med folk som är så ödmjuka, men det kommer gå bra för dig om du behåller den attityden i ditt investerande skulle jag säga
Jag har läst lite om fondrobot, men är osäker på hur de fungerar och hur mycket avgifter det tar. Känns som att det kan bli avgift på avgift och är bra för de som vill investera och sen lämna det och inte tänka på något. Jag gillar att sätta mig in i saker jag investerar i.
tack för feedback på ödmjukhet. Jag måste vara sann mot mig själv, och det är att jag inte kan och vill lära mig. Så om Nightowl tar sig tiden och reflekterar med mig och guidar så självklart är man tacksam.
Sen är det en oberäknelig marknad i sin helhet. Detta med att det är svårt att slå index osv. Men ju mer man vet ju närmare kommer man.
Ska kolla in mer om fondrobot också
Tack för din tid Erik!
Var ödmjuk för att alla variabler som skapas för att analysera, utvärdera och “sätta sig in i” företag/investeringar är arbiträra och irrelevanta mått. Det är oärligt att intala sig själv att man förstår sig på marknaden. Du kan sköta dina egna investeringar för att du tycker det är SKOJ eller för att det ger dig en bättre känsla i magen