Samma här.
Skulle inte lita på mannen som trodde internet var lika viktig som faxmaskinen - minskad reglering, handelsavtal och AI kommer lyfta USA ur träsket.
Detta citat hade funkat lika bra i Dec 1999.
Kan det vara möjligt att det är väldigt svårt att slå marknaden men samtidigt tänka att allt förmodligen INTE är korrekt inprisat då marknaden ofta har en relativt kortsiktig horisont och tenderar att agera utifrån ett flockbeteende (speciellt i osäkra tider).
Jag har valt att övervikta mina utdelande fonder en smula och resonerar att värdebolag borde ha en förmåga att stå emot höga räntor och inflation bättre än tillväxtbolag och ofta är i andra branscher som kan klara sig bättre. Detta är en “marknadstajming light” eftersom jag ändå hade som mål att långsiktigt öka lite i dessa.
Att sluta investera tror jag inte på ![]()
Vi är pensionärer. Tar ut drygt 3* mer/år än vad vi sparar på bankkonto. Före Trump hade vi 65/35, nu är vi mer försiktiga och har 35/65.
USAs nuvarande utrikespolitik lär rimligen ha som tydligaste effekt, och här är de flesta ekonomer jag hört uttala sig i frågan ense, att på sikt uppmuntra omvärlden att söka handelspartners bortom USA, och lägga på en ökad riskpremie på all handel med USA.
“Avtal” är väl för övrigt lite missvisande om vad man gör är att hålla en pistol mot folks huvuden och be om deras plånbok? Jag är förundrad över att man tror att det är ett långsiktigt gynnsamt sätt att skapa affärsrelationer.
Ja det är ju många ”experter” som sällar sig till skaran som undrar hur det ska gå. Lekislaborerande med ekonomin med tullar, ännu större budgetunderskott mm mm.
Amerikansk ekonomi har visat sig stark än så länge, men tyvärr tror jag inte att det håller. Börsen på ATH inte bara i kurs utan även i värdering. Skiller PE 38 ![]()
Skulle jag inte leva på kapitlet i närtid så hade jag nog inte gjort så himla mycket men eftersom vi inte har tiden på vår sida så har vi dragit ner risk och balanserat om aktiedelen till mer Sverige och EU. Så vår USA tyngd står väl mer på 35-40% än 70%. Inte ur landet men kanske lite närmare en BNP allokering än en börsvärdesallokering. Gud vet hur det går, eller kanske inte ens det ![]()
Ja det börjar bli lite läskigt höga värderingar i usa nu: S&P500 index
Jag försöker också så gott det går att inte tajma marknaden. Men det är svårt just nu.
Efter Trumps valseger förra hösten slutade jag att nyspara i min globala indexfond. Det kändes helt enkelt för osäkert.
Det finns många uppsidor i amerikansk ekonomi, men jag tror inte vi sett de fulla effekterna än av den helt osannolika nyckfullheten och oförnuftet som präglar amerikansk ekonomisk politik. Att sparka statistikchefen, och ingripa politiskt i FED… det bådar inte gott.
Jag månadssparar nu i Europa indexfond, samt lite Sverige och EM. Dels är det ett ekonomiskt val att nyspara i Europa, jag tror helt enkelt att förutsättningarna för en sund marknad är bättre här.
Men också lite ett politiskt val. Lite dumt kanske, men jag vill på det sätt jag kan stötta förnuft, fri forskning och rimligt uppförande här i världen.
Det här är en bra poäng! Jack Bogle, de passiva indexfondernas fader, tajmade ju själv (framgångsrikt) marknaden runt 2000-kraschen. Och som jag skrev om förankringseffekter så finns ju onekligen effkter som bubblor och krascher, vilka i en helt effektiv marknad endast borde kunna inträffa i extremfall, där en ny och oväntad nyhet vänder på allt.
Jag tyckte mycket om den här artikeln om hur marknaden inte styrs av risk utan av rädsla. Både rädsla att förlora sina pengar och rädsla att stå bredvid och titta på när andra tjänar pengar. Den sortens rädsla driver upp bubblor.
Så jag tycker att man kan vara skeptisk mot det fundamentalistiska ”marknaden har alltid rätt”. Det har den inte. Och på min fråga ”Varför har inte marknaden prisat in detta?" tror jag att det är möjligt att ge svar i stil med ”Förankringseffekter och rädslan för att stå utanför marknaden”.
Jag tror dock också att det är väldigt svårt att identifiera dessa tillfällen, och att risken om man försöker är stor att man går miste om mycket avkastning. Jag har läst så otroligt många inlägg i mina dagar där folk säger ”Den här gången är det annorlunda” och kliver av marknaden, bara för att se den fortsätta gå uppåt. Den som tar 1999 som exempel behöver också minnas 1996, när Greenspan varnar för marknadens övervärderingar. Han hade rätt, men marknaden skulle fortsätta att växa i tre år till, och även mitt i kraschen var den som sålde 1996 fattigare än den som stannade. Det är otroligt svårt att tajma dessa saker.
En annan tumregel jag har är att det sällan är verkligheten som ger de riktigt stora krascherna. Krig, pandemier och idioter i vita hus har en begränsad effekt på finansmarknader. De riktigt stora krascherna kommer inifrån, generellt just genom den här sortens bubblor av övervärderingar och felprissättningar. 2000 var det IT-aktier, 2008 var det bolån, 1989 i Japan var det hela den japanska aktiemarknaden. Att en amerikansk president kraschar hela ekonomin och driver landet och världen in i recession kan definitivt ge en dipp, men är i min erfarenhet inte den sortens händelse som ger en allvarlig krasch på börsen. Det här är sådant som marknaden vet att värdera. Det är inte något som ger upphov till masshallucinationer, speciellt med tanke på hur många som absolut avskyr karln. Det som skulle kunna ge en storkrasch är i så fall AI-bubblan, men jag kan inte se att det har givit mycket till enormt uppblåsta aktiekurser.
Så jag tycker att du har en poäng, men för egen del behöver jag se betydligt mer hysteri och orimligheter för att ens överväga att hoppa av. Det här kommer, för mig, inte ens i närheten.
TIllägg: Jag håller dock själv bara typ 25 % i Förenta staterna, men det är sedan gammalt, och jag har aldrig haft en större allokering. Så jag tajmar inte, men begränsar mängden exponering till deras marknad. Kanske kommer detta slutligen visa sig ge mig bättre resultat än glodalfondsfundamentalisterna. Hittills har det knappast givit mig någon överavkastning. ![]()
Jag skulle inte lägga så mycket vikt vid vad vänsterblaskor som t.ex. GP uttrycker för förhoppningar om att trump ska misslyckas.
I dagsläget ska ju enligt siarna bensinpriset ligga på 25 kr, USA ha gått ner i en djup recession med skenande inflation, fritänkare sitter koncentrationsläger, konstitutionen är upplöst och Trump har utropat sig själv som envåldshärskare.
Visst, det har ju bara gått ett halvår så det finns ju 3,5 år kvar att era önskedrömmar ska slå in…
Så länge hoppet lever, eller hur?
Vilken cliffhanger… Hur många t-shirts äger du då?? Och följdfråga - varför brukar du räkna dem? ![]()

Om ni är pensionärer OCH tar ut 3x per år än vad ni sparar på bankkonton, hur har ni placerat era pengar för att få det att gå ihop?
Det var ett avsnitt om kläder på min YouTubekanal och jag ville väl mest visa att jag inte var Guds bästa barn jag heller… men också ett skäl till att jag nu inte handlat kläder på snart två år. ![]()
(166 stycken)
420% fram till idag på 25 år. Det är väl en rimlig sparhorisont för vem som helst.
Nästa år är alltid bara ren spekulation. 3/4 upp. 1/4 ner. Hur mycket vet bara gudarna.
Visserligen “bara” S&P500 och inte globalt index som är kosher, men ni fattar…
Nu vill jag inte göra detta till en personlig domedagstråd men väldigt intressanta analyser och tankar. Oavsett om man håller med eller ej…