Men om min fond som nu gått mycket minus eftersom jag köpte fond för första gången i början av året, om det nu blir dåliga år om mina 200 000 är tillbaka på 200 000 först om 5 år eller mer, då hade jag ju haft mer pengar om de legat på bankkonto med ränta, eftersom dom pengarna hade växt under tiden om än långsamt?
Sedan beror ju allt på, månadssparar man så kommer man ju gå + långt innan de var tillbaka på ATH (beroende på hur stort ditt kapital var innan kraschen och hur mycket du månadssparat)
När det gäller aktier finns också parametern att aktier kan avnoteras från börsen till ett påtvingat pris, eller att företag går i konkurs och aktierna därmed helt förlorar sitt värde. Det är den inbyggda risken som lätt förbises när kurserna bara går upp under flera år.
Fast om du får 2.5 % i ränta med avdrag 2.5*0.7= 1.75 % ränta (som exempel) så går du faktiskt minus på ditt kapital då inflationen sannolikt överstiger din ränta.
Sedan finns de faktiskt bara en börskrasch de senaste 100 åren som varit värre en IT kraschen. De ju inget som händer var 10 år direkt.
Samtidigt som jag personligen fortsätter att investera i Globala Indexfonder då jag har en 30+ års sparhorisont och ser det som mer sannolikt än osannolikt att det över lång sikt kommer att löna sig att fortsätta så har jag också tiltat min portfölj mer till det defensiva hållet givet världsläget, för det är ur mitt perspektiv väldigt många olika dominobrickor som står sämre idag än de gjort på länge.
Så jag ser det som bra exempel av Historielöshet och Normalcy bias att folk nu tror att bara för att vi klarat oss någorlunda väl igenom en IT-bubbla, Börskrasch och Covid så skulle inte ett annat scenario kunna vara värre. Det kan vara värre, även om det ännu inte är väldigt sannolikt, MEN om man inte är beredd på det tycker jag att det kan vara dumt att lägga dövörat till och enbart lyssna på folk som inte inser det, eller i alla fall inte erkänner det.
I min mening så gör även folk med en oerhört bra båt som de tror på klokt i att trotts detta se till att de också har en flytväst. Jag vet inte mycket alls om Titanics kapten, men något säger mig att han sannolikt var bättre på sitt jobb än Trump.
Ett av otaliga exempel på att saker kan bli värre än man ofta tänker när man levt i Sverige under denna delen av historien är att det tog Rom 1455år(!) att komma tillbaka till 1 miljon invånare efter den västra delen av imperiet föll.
Allt jag vill säga med det är att det är klokt just nu att ha en liten buffert på sidan också (vilket det alltid är, men speciellt nu), även om jag fortsatt tror på börsen i stort ![]()
Hur är detta värre en it kraschen? Nasdax föll från 4500 till 870 så cirkus 80 %
Jag håller med om att man bör zooma ut och se saker i ett större perspektiv. Dock kan man ju faktiskt zooma ut ännu mer och inse att ibland sker det faktiskt enorma paradigmskiften som ändrar maktbalanser, omkullkastar dynastier, eliminerar hela marknader och drastiskt ändrar vissa tillgångspriser för all framtid. Det är heller inte helt omöjligt att det sker denna gång, även om en tillfällig nedgång är betydligt mer sannolik.
Globala aktieindex domineras till över 70% av amerikanska storbolag, dollarn är världens reservvaluta och amerikanska statsobligationer är världens mest omsatta värdepapper (tillika allmänt erkänt som det säkraste). Frågan nu är om vi ser slutet av en era, ungefär som tulpanbubblan i Holland på 1600-talet, brittiska imperiets fall, e.dyl., eller om detta är en tillfällig nedgång som mer påminner om finanskrisen 2008 eller IT-bubblan på 90-talet. Vissa saker pekar ju mot en större händelse och att tiden med USA som världsledare kommer gå mot sitt slut.
Men de är ju inte direkt ett land man investerar i, man investera i ett företag som verkar på en global marknad. Även om de skulle gå kräftgång för USA så kommer ju företag påverkas olika. Hur mycket intäkter har tex Microsoft från enbart USA? Index byts ju också med tiden, minskar USA:s påverkas så kommer de ju synas med tiden i indexfonden.
Ska allt ner till under 50 procent? Då tror jag jag tar ut mitt nu trots förlust, kommer ju knappt komma tillbaka under min livstid.
Är det vad brukar ske sådana här gånger? Jag har alltså bara sparat i fonder i några månader så har ingen aning vad som brukar hända.
Jag har största delen på bankkonto men vill ju ändå inte förlora det jag har i fonden helt i onödan.
Nej det är ingen som vet nånting. Ingen kan se in i framtiden. Vissa kommer hävda sig att de vet - men ingen vet.
Fokusera på det du kan påverka, sparhorisont, storlek på månadssparande etc.
Har du över 10 års sparhorisont är alltid rekommendationen att månadsspara som vanligt.
Där kan vi också vara:
Som visats ovan: Domedagsprofeter predikar alltid att himlen kommer att falla ned på våra huvuden. De säger “Nu kommer det världens största krasch hörni!” varje år, och sedan något år så faller börsen, och så kan de titulera sig (och andra kan titulera dem) som “den som förutspådde kraschen” och få legitimitet.
Marknaden reagerar på sig själv. Den styrs av en herras massa analytiker med långa universitetsutbildningar i ekonomisk teori och enorma datorer och de har tillgång till all publik information. Om dessa tror att marknaden kommer att falla så kommer de att sälja, vilket får marknaden att falla. Det betyder att i varje ögonblick så är värderingen på marknaden vad genomsnittskronan tycker är ett rimligt pris. Allt du vet om världsläget, alla dina rädslor om framtiden, alla dina farhågor om Trump, dem har resten av investerarna också, och de har kollektivt kommit fram till att just priset som vi har just nu är det rimliga.
Det betyder inte att botten inte kommer att falla ur marknaden imorgon. Det kan den absolut göra. Men den kan också sticka iväg uppåt. Det du behöver göra är:
- Utgå ifrån att du inte vet mer än marknaden, och att det nuvarande priset är det mest rimliga. Marknaden är inte ofelbar, men den är bättre än dig (och mig).
- Ha en plan som du kan hålla även om marknaden faller rejält och stannar där länge. Reagera inte på nyheterna eller på vad marknaden gör, men basera din plan på hur mycket du har att investera, när du planerar att använda pengarna, och hur god din risktolerans är. Diskutera med folk här på forumet för att komma på en bra plan för dig.
En viktig sak att inse som investerare är just det här att man inte har en aning. Och att aktiemarknaden och den reella ekonomin är ganska löst sammankopplade. Marknaden kan gå upp i dåliga tider och ner i bra tider, då den är framåtblickande. Och några kriser som känns helt enorma (miljoner dör i en världsomspännande pandemi och hela världsekonomin håller på att stanna upp) kan visa sig vara korta och menlösa på aktiemarknaden, medan andra (oljepriset är högt) kan visa sig leda till djupa och långvariga björnmarknader.
Ingen vet, så utgå alltid ifrån att marknaden kan krascha imorgon, för det kan den alltid göra. Se till att du har en plan som funkar ändå. Investera inte pengar du inte har råd att förlora. Men investera, för aktiemarknaden har historiskt gett bra avkastning trots allehanda krascher. Man behöver inte undvika krascherna för att få en bra avkastning. De är inkluderade.
Den här länken är nästan obligatorisk i sådana här diskussioner: What if You Only Invested at Market Peaks? - A Wealth of Common Sense
“Även en trasig klocka visar rätt tid två gånger om dagen”
Kolla vad Buffet gjorde.
Vi ska nog följa honom.
Han köpte väl USD? Ner ungefär 10% hittills i år.
Man ska nog lyssna på vad han säger eller skriver, inte ta efter exakt vad han gör.
Om man nu inte förvaltar en av världens största fonder.
Sen är det alltid bra att ha en del av sitt kapital i kontanter, en buffert har sina fördelar.