Då är det ju frågan om värderingarna är rimliga. Med den senaste nedgången så ser det kanske lite “bättre” ut, men de flesta stora techbolagen har fortfarande ett P/E-tal en bit över 30. För Nvidia ligger det snarare uppåt 40. Det är alltså, trots nedgången, väldigt höga aktiepriser sett till realekonomiska intäkter för dessa bolag. Jag tycker Europa ser mer och mer attraktivt ut just nu.
Ändå relativt bra, jämfört med att äga S&P 500, som dök drygt 20 % från ATH.
Även priset på us-räntor (alltså kursen, inte yielden) har ju gått ner en del i sig och sen som nämnt ovan dollarn ovanpå det. Vet ju inte exakt vilka löptider Buffet har men kurspriset på 2y som exempel har gått ner 5-10 %.
Sen skiter väl gubben i det, han har mer pengar än han någonsin lär hinna bränna ![]()
Man behöver ju inte måla fan på väggen, om uttrycket tillåts, men man bör ju som du säger heller inte blunda för att den här gången kan de vara annorlunda och värre än tidigare. Vi kanske står inför en fragmentering av globaliseringen, där den globala marknaden splittrar in i olika sfärer. Då blir ju frågan om hur frekvent handeln blir mellan de olika sfärerna. Det är många bollar i luften just nu, och det känns som en normalcy bias är en snyttefilt man inte har råd med tills vi vet mera.
Just det här gör att jag får känslan av att det är annorlunda nu. Forskning om att fortsätta månadsspara i en så kallad globalfond med 75% USA känns obsolete! Så eftersom du skriver att man alltid ska vara redo, hur är man det och vad gör man? ![]()
Såhär gör jag.
Jag investerar bara pengar på börsen som jag kan hantera förlusten av.
Har en buffert och en del av portföljen i andra tillgångar.
Sparar lagom.
Räknar alltid med 50% dippar. För de lär komma 2-3 gånger under min sparhorisont.
Klokt tänkt!
Man måste ha perspektiv på allt man gör och vad är syftet.
Är man gammal och måste man minska sina risker, är det 20 år tills pension så skulle jag inte bry mig.
Dom flesta här inne liksom mig, lever väl på sin inkomst?
Jag har 25-45 år kvar på börsen om jag får gissa. Kommer börja vikta om 10 år innan jag börjar plocka ut.
Förhoppningsvis räcker kosingen till att dryga ut pensionen.
Är inte tillräckligt smart att våga lägga alla ägg i samma korg utan är alltid diversifierad, inga träd växer ju till himlen och det gäller såväl aktier som obligationer samt guld och andra tillgångar. Just nu en klar övervikt i guld och korta räntefonder (cash) men är redo att omplacera om marknaden vänder. Försöker vara tidig i varje ny trend.
Lyssna på @Aktiegubben
Jag tror med på att diversifiera. Men om vi tänker oss en krasch av det monetära systemet. Svårt att förstå konsekvenserna av det! Jag tänker mig ett scenario där Trump förstör världsekonomin. Börjar man titta så är det inte många tillgångar som är säkra. Vad går igentligen att sälja av och är ens cash/valutor säkra? I ett sånt scenario är det nog fysiska tillgångar som gäller. Guld, fastigheter, klockor, konst mm. Att skydda tillgångar är svårt.
Nu tror jag, hoppas inte att det blir så illa. Trump verkar förlora! ![]()
Fastigheter har väl historiskt inte varit nån trygg hamn när det blåser? Är nog guld som gäller när skiten träffar fläkten.
Sant, men fastigheten har man kvar. Går att bo i och bevarar värdet tills markaden vänder. Bra skydd mot hyperinflation.
Det enda jag kommer vikta om i min Aktieportfölj är om marknaden säger annorlunda enligt MSCI ACWI IMI-indexet (alla länder + småbolag).
Vid förra månadsskiftet när indexet såg lite, lite annorlunda ut mot månadsskiftet innan, så stämde min fondfördelning fortfarande väldigt bra med de 10 största underliggande innehaven. Behövde alltså inte omfördela nånting mellan fonderna. Förhoppningsvis kan det fortsätta så.
Vad jag vill säga är att har man lång sparhorisont, 10-20 år minst, skulle jag följt vad marknaden säger och inte vikta efter eget huvud. Bara dumt tro att man vet nåt som inte marknaden vet.
Keep it simple!
Förstår jag dig rätt om jag antar att du har 10 olika fonder för de 10 största länderna i MSCI ACWI IMI istället för att bara använda en fond för hela MSCI ACWI IMI?
Nej, har 4 st fonder som täcker global Index, tillväxtmarknader, småbolag och investmentbolag.
Med min fördelning mellan fonderna så matchar de indexet MSCI ACWI IMI’s fördelning väldigt bra med de underliggande innehaven (Apple, Nvidia osv…).
Jag är alltså fortfarande väldigt nära marknadsvikt och har samtidigt en bred portfölj på 4300+ innehav till låg kostnad.
It kraschen kring 2000 följde med fallande börs i 2,5 år, ner typ 50% om jag minns rätt. Tänker att samma pyspunka kan inträffa nu. Botten nås då kring senhöst 2027. Gäller att inte köpa bort sig allt för tidigt…
Mellanårsval hösten 2026 i USA. Har republikanerna råd att vänta så länge som till hösten 2027 innan hjulen åter börjar snurra åt rätt håll?
Tillägg: Ny FED-chef tillsätts senast i maj 2026. Om Trump får som han vill tänker jag att det nog blir en chef som är villig att sänka räntor för att få fart på ekonomin, om den fortfarande skulle vara i botten då.
Det är annorlunda nu,kraschen kommer nu. Det är tusentals siare varje år som förutspår den STORA “kraschen” , blir det krasch så har NÅGON förutspått den
köp kinafonder.