Det verkar bli riktigt dåliga tider

Jag jobbar på att dra ned min exponering mot både Kina och USA. Jag ser dem som de största bråkstakarna i klassrummet för tillfället. Bäst att hålla sig undan.

Tillägg: Boken When the Elephants Dance har en bra analogi.

Sanningen om vad som slår in: Du har rätt i att någon gång ibland får siare rätt med hjälp av slumpen, men det är ett ganska meningslöst konstaterande.

Sannolikheten för att något ska slå in: Det är mer intressant att höra vad folk har för argument, vilken statistik deras argument bygger på och vilka vetenskapliga modeller de använder för komma fram till sina slutsatser.

Ray Dalio bygger inte sina tankar på visioner i en spåkula, utan snarare på makro-mönster som i alla fall närmar sig det som går att sätta sannolikheter på.

Till vad? Själv ligger jag nästan 15-20 % back, då jag har det mesta i globala indexfonder. Byter jag nu vet jag inte till vad. Europa går ju inte heller så bra. Och det blir ju ett försök att tajma marknaden, som statistiskt inte går bra för de flesta.

Men jag ser heller ingen ände på allt negativa, förutom om fyra år. Om det blir någon bättre. Och då lär det ändå ta tid att vända skutan, få tillbaka förtroendet för USA, nya förhandlingar och avtal, företag som igen ska anpassa sig, antagligen flytta tillverkning etc. Att hitta balansen igen lär ta tid innan allt sätter sig. Och vem vet, vi är kanske mitt uppe i ett övertagande av Grönland och Panama etc. Och vad händer med Ryssland och Ukraina.

1 gillning

Aktiedelen, som fn. är ca. 66% av portföljen var innan denna veckas start fördelad mellan länder enligt inlägget nedan. Nu har jag dragit ned ytterligare ca. 2 %-enheter på USA, till drygt 20% av aktiedelen. Jag kör bl.a. med en ETF (EXUS) som innehåller indexet “MSCI World ex USA”, dit jag roterat över en del från globala indexfonder på sista tiden.

I övrigt är det en blandad portfölj med Fixed Income, guld, övriga råvaror, valutor och alternativa investeringar. I dag, då jag kollade senast, var jag ned -5,75% på insatt kapital sen jag startade upp portföljen i november. Tanken är att fortsätta bygga vidare mot någon slags allväders- eller permanentportfölj.

1 gillning

Jag har oxå flyttat över till EXUS (globalt minus usa), men även till nordenfonder och Investor (innehåller många bolag).

Idag har jag 5% exponering mot USA via Spiltan Globala Investmentbolag.
Jag tror jag fortsätter så här tills USA har en ny president.

Amerikanska aktier har gått bra i globalfonderna i 15 år, så för att inte inte minska min risk=avkastning för mycket utan USA så ökar jag i Investor (som liknar en indexfond).

1 gillning

Max 5% exponering mot ett enskilt land kanske vore något att sträva efter för att få bra diversifiering. Då behöver man inte gå och oroa sig för att något oförutsett skulle råka hända där. Jag gissar dock att man behöver vara ganska aktiv med ombalansering mellan länder om man vill ha hyfsad avkastning. Kanske är 5% för lite, jag vet inte. Men 70-80% i ett land känns lite riskabelt, oavsett om det är världens hype i resten av världen. Jag gillar inte flockmentalitet och allt växer inte till himlen bara för att det råkar gå bra några år. Sen har väl iofs. USA ganska många år med bra track record. Å andra sidan så påstås det ju att man inte kan lita på att historiska avkastningar kommer att fortsätta i framtiden, eller något sådant.

Fear and greed index var på extreme fear stora delar av våren och dagarna efter “liberation-day” på så lågt som 3. Sedan har det vänt upp och senaste två dagarna på greed. Men USA-börserna har ändå fallit bägge dagarna. Jag hade hoppats på börsrally med index på greed. Varför inget rally?

För Trump =

2 gillningar

Det beror kanske på vilka delkomponenter som är på vilka nivåer.

En orange mupp :slightly_smiling_face:

Lite elakt mot mupparna. :see_no_evil:

6 gillningar

Politiskt inlägg. Tycker man kan jobba på sin attityd när man börjar prata om att “elda upp” sina politiska motståndare o.s.v. Inte särskilt god ton.

1 gillning

Inte ett politiskt inlägg eller någon uppmuntran att bränna någon. Den tolkningen är ditt val.

Det var en referens till Amerikanska nyhetsartiklar, bland annat:

https://www.nytimes.com/2025/04/25/us/politics/trump-times-siena-poll-highlights.html

Tror de flesta håller med Trumps väljare om att kaos är ett bra beskrivande ord för hur han inlett sin andra period som president.

Men man behöver inte hålla med.

1 gillning