DI: Nordnet har stängt sina tjänster – misstänkt säkerhetsproblem

:thinking:

3 gillningar

Bra fråga… har du konto hos Nordnet och har inte fått något meddelande?.. Skicka en fråga till Nordnet i inloggat läge och återkoppla gärna vad du får för svar.

1 gillning

Ja, och eftersom man inte vet vilken plattform som får problem härnäst så är lösningen att ha flera. På samma sätt som man har en indexfond istället för bara en enskild aktie för att inte ha alla ägg i samma korg. Om än temporärt.

Fast behöver man sin buffert kanske man inte är nöjd med att 100% av sin buffert är otillgänglig, ens temporärt som förhoppningsvis löses inom kort?

Och som påtalats, det räcker med att fel person bara under 5 minuter får tillgång till ditt konto (likt i fallet med Nordnet) för att det ska kunna läcka ut till fel kretsar hur mycket pengar det går att pressa dig och din familj på. Har man delat upp det så är ju beloppen som syns åtminstone hälften eller ännu mindre än vad du faktiskt har.

4 gillningar

1 gillning

Samma här. Legat nere i flera timmar

Varför installerar de uppdateringar på lördagmorgon? Har de inte hört “never deploy on a Friday”?

1 gillning

Ibland vill man installera på helgen/natten så man hinner laga saker som kan ha gått snett innan måndag. Det kan också vara bra att ha lite lägre trafik först och att lasten trappar upp. Är det en release som kräver downtime vill man kanske också göra det under låglast-tillfälle. Finns många potentiella anledningar.

Det kan också vara så att man deployar alla dagar, hela tiden. Fredag är då inget magiskt, utan bara ytterligare en av alla dagar.

2 gillningar

Vad ska man göra på Nordnet natten mellan fredag och lördag lika så mellan lördag och söndag? Vad finns det så intressant då? :joy::people_hugging::hugs:

Fast detta är inget planerat, då skulle vi inte mötas av 403.

Det gör de ja, till skillnad från Avanza som har sina uppdateringar mellan kl 7-8 på morgonen.

1 gillning

Just varit inloggad, Möttes inte av 403 dock.

Nu kom den upp för mig också.

Jag har konto och inte fått något meddelande.
Är jag också drabbad då? :sweat_smile:

Nej, jag har inte mailat och frågat.

Inte bra skött av NN.

1 gillning

Du kanske får barrikadera dörren om någon gängplutt sett innehav + adress :fearful:

Har du pengar/värdepapper på kontot eller är det tomt? Seriöst, skriv isåfall och fråga, det är ju väldigt intressant att höra.

@NejDetBaraRasarSELL , har du fått något svar än?

De påstår att de vet vilka som har drabbats och de har skickat ut meddelanden till flera av oss som de påstår inte har drabbats.

Det skulle vara väldigt märkligt om de inte skickade ut samma meddelande till alla som inte har drabbats när de nu säger sig veta det.

Möjligen kan man tänka sig att de delar upp det lite för att minska belastningen på kundtjänst men det har gått flera dagar nu. Känns alltså som en mindre sannolik förklaring.

Känns som att det här är ett bra exempel på varför det kan vara bra att sprida risker mellan olika banker och olika fonder även om de överlappar och är typ samma produkt.

Nu har jag det mesta på en bank men i flera snarlika globalfonder med i stort sett helt överlappande innehav.

Nästa steg är väl att börja sprida ut det på olika banker också.

2 gillningar

Du skulle inte behöva sitta här och spekulera och känna dig kränkt om det är någon här som

• har ett konto hos Nordnet (med pengar på)
  • inte har fått meddelandet
  • skriver/ringer Nordnet och frågar varför

Innan någon har gjort det så är det bara klagande för klagandets skull.

Jag har själv majoriteten av mitt kapital hos Nordnet och tycker naturligtvis inte det här är bra, men troligtvis kommer deras säkerhetrutiner bli best-in-class efter den här incidenten.

3 gillningar

Har du något problem med argumenten jag framfört, vad blir du kränkt av?

Jag har ett konto hos Nordnet och har fått meddelandet.

Jag får ta tillbaka det jag skrev.
Har fått meddelande inne på mitt konto efter min senaste inloggning.
Därefter har jag förväntat mig ett mail och inte kollat kontot fler gånger.

De hävdar åtminstone att jag inte är direkt drabbad.

Jag kollade kontot samma dag som felet uppstod, då hade jag inga konstiga ordrar eller transaktioner etc. Allt såg ut som det borde.

@RobertK ja, jag har en hel där men det är trots det endast en andel av det totala då jag har det utspritt.

1 gillning

Som jag skrev, klagande för klagandets skull. Vi har som sagt (än så länge) inget konkret exempel på någon som har drabbats och inte har fått ett meddelande eller kontaktats av Nordnet på annat sätt.

Så formulerade dom sig inte till mig… vad skulle det kunna innebära att vara indirekt drabbad?

1 gillning