Flash Crash 2 maj 2022 — Vad hände på börsen egentligen?!

Av en ren slump loggade jag in och kollade börsskärmen idag för att bevittna OMXSPI på -7,5% (!).

Stora ras har ju skett förr men det intressanta var att det återhämtades inom loppet av 5 minuter och i skrivande stund står t.e.x OMXSPI bara på -2%…

Här spekulerar vi i vad fasen som hände. För journalisterna verkar inte ha en aning de heller :sweat_smile:

2 gillningar

Det blev en flash crash. Jag panikköpte i privata portföljen. Helt sjuka GAV man fick. Om dessa inte makuleras imorgon så är detta ett praktexempel på varför man alltid bör ha torrt krut tillgängligt.

Screenshot 2022-05-02 at 10.21.19

2 gillningar

Ska man bevaka börsen minut för minut också då, eller hade du en bevakning uppsatt? :smiley:

Idag är det rätt tungt att vara en anhängare av den effektiva marknadshypotesen… Eller rör det sig om marknadsmanipulation/dator-glitch?

2 gillningar

Det är min gissning när jag nyss såg samma kurvor och sökte svar. Jag var inne och kollade till överföringar och summerade april när jag satte morgontet i halsen.

Kanske är det swedbank igen, de gillar ju att spexa med siffrorna på sistone! :wink:

Jag har bevakning uppsatt där jag får en ljudnotis om börsen rör sig mycket. Många gånger innebär det att en stor händelse har skett i världen och då vill jag veta det direkt. Just denna gången hade jag dock inte hörlurarna på mig så missade notisen och kikade istället på grafen av en händelse. Jag har alltid en realtidsgraf i bakgrunden när jag jobbar. Så nördig är man. :wink:

Kommer bli intressant att höra vad som hände.
Jag hade bevakning på ett par aktier som triggade notifieringar men jag var inte tillräckligt snabb med att gå in och köpa.
Måste vara en allvarlig glitch och det är något som kan sänka förtroendet för Nasdaq om det framkommer att det skulle gå att framkalla igen.
Om det visar sig vara en manipulation av något slag så är det ännu värre.

1 gillning

Putin! Putin!

2 gillningar

Kan man se kursen med högre upplösning än 1 min (som på Avanza) någonstans? Vad var den nere på?

Jag skulle gissa att en större aktör verksamma på Nordiska marknaderna triggade igång en flash crash. På ett annat forum har man noterat att Sverige, Norge, Danmark och Finland hade liknande mönster. Dock inte Tyskland och de amerikanska terminerna.

Jag minns den förra flash crashen. Var på middag med arbetskamraterna och trodde inte mina ögon när jag kikade på Dow Jones grafen. Kunde inte koncentrera mig på kollegornas samtal och var tvungen att gå hem och ta reda på vad som hade hänt. Gissar att något liknande har hänt nu även om min första tanke den här gången var att Putin släppt en atombomb någonstans.

Snackas om rebalansering av svenska SBX. Decimalfel i algon så sålt 10x mer än de skulle.

Dock kommer ingen kunnat handla på detta då det inte verkar funnits någon likviditet alls.

1 gillning

Väldigt mystiskt!
Jag fick aktielarm på Securitas, Assa Abloy och Tele2 samtidigt
Började leta nyheter men hittade ingenting, sedan hade aktierna rekylerat upp inna förrviringen hann lägga sig

Ni som lyckas tajma en så’n här dipp: Hur mycket smäller ni in i verkliga summor? Det är klart att en 7-procentig uppgång på minuter är trevligt, men det är ju inga stora summor om vi pratar 10k som man pytsar in. Är det 100k är det mer märkbart såklart, men jag tvivlar på att de flesta ligger med så mycket torrt krut att det verkligen gör skillnad.

Jag skulle ändå köpa för 30k idag, så jag hade absolut gärna prickat hacket i kurvan, men undrar ju ändå över uppsidan i långa loppet mot att istället ha så mycket som möjligt aktivt hela tiden istället.

1 gillning

Jag hade varit glad att få in 1000 spänn bara för köppricken på börsgrafen :rofl:

4 gillningar

Dessvärre inte så mycket. Strax över 40k i mitt fall vilket var allt jag hade tillgängligt på ISKn utan intern överföring. Pulsen var rätt så hög när jag handlade så jag höll på att dribbla bort mig. I bevakningslistan hade Boliden och Industrivärden sänkts mest (dubbelsiffriga procent). Jag gick först in för att lägga ett köp i Industrivärden men det blev handelsstopp precis när jag skulle köpa. Skyndade mig över till Boliden som verkade ha handelsstopp med. Sedan gick jag ut för att se om hela Stockholmsbörsen hade handelsstopp men nej, den är igång. Ok, ena köpet gick igenom. Vad händer med det andra? För lågt! Höj snabbt som sjutton nu. Det här är en Flash Crash! Så ja, nu gick det igenom. Phew! :grimacing:

Kunde ha varit snabbare men det blev ändå helt OK.

2 gillningar

Nu har SVT hunnit få lite kommentarer från Nasdaq. De har redan en aning vad som hänt och hoppas gå ut med detaljer under dagen. Plötsligt jätteras på Stockholmsbörsen | SVT Nyheter

Det plötsliga raset inträffade vid 10-tiden. Stockholmsbörsen tappade omkring sju procent och liknande tendenser syntes bland annat på Frankfurtbörsen och på nordiska marknader. Lika fort steg dock index, oklart varför. Hos börsägaren Nasdaq har man inledningsvis ingen förklaring.

– Vi har fullt fokus på att gå till botten med vad som hände i just den här situationen. Det finns inget som pekar på att det skulle vara något i Stockholmsbörsens system som har gått fel, säger David Augustsson, kommunikationschef på Stockholmsbörsen.

– Vi har en hyfsat god idé om vad som har skett och hoppas kunna gå ut med lite mer detaljer under dagen.

Hur ovanligt är detta?

Lars Söderfjell, aktiechef på Ålandsbanken:

– Det är jätteovanligt. Jag har aldrig sett det här på den svenska marknaden under mina 35 år, vi har sett det hända i USA någon gång.

2 gillningar

Skvaller från andra forum pratar om att eventuellt Citigroup skulle vara den skyldiga

Menar du att du får en notis om hela börsen rör sig mycket? Kan man ställa in det på Avanza? Smart i så fall…tack för tipset :slight_smile:

Gå in på det index du vill bevaka. Uppe till höger finns en liten klocka där du kan ställa in villkor för kurslarm.

1 gillning

Jag har utvecklat en privat app där jag följer alla realtidsflöden (och även det här forumet) så mina notiser kommer därifrån.

2 gillningar

Vi får se om köpen makuleras eller inte.
Jag hade blivit skitsur om detta triggat stop-loss och jag sålt aktier som jag inte hade behövt sälja.
Hade ju begärt ersättning, vet inte av vem dock :sweat_smile: