Ni som hann köpa hur visste ni att det är bara en flash crash och inte början på en ordentlig börsras? Jag menar att man knappt hinner läsa nyheterna innan man ska lägga sin köporder.
I min värld fanns det bara två alternativ. Antingen hade en stor global händelse just skett (exempelvis en atombomb eller rysk attack mot USA) eller så var det en flash crash. Jag spenderade några sekunder på att kolla av mina nyhetsflöden, forum samt BBC och CNN men fann ingenting. Efter det var jag övertygad om att det här var en flash crash. När jag åter kikade på grafen var den fortfarande på väg ned.
Spekuleras om feltryck.
Inkompetens är min största argumentation till att man inte bara ska ha en fond/fondbolag eller en bank.
Om det inte makuleras…vem betalar då?

Grattis! 
Det är ett exempel ![]()
därför ska man undvika helt rena aktier. Bäst hålla sig till global index ![]()
![]()
. Undvika helt spel på börsen ![]()
.
Annars grattis med fin avkastning idag ![]()
![]()
Så länge oddsen är på min sida har jag inga problem att spela på börsen.
Men ja, man slipper vilda västern när man håller sig till fonder (på gott och ont).
Om min fondförvaltare har tjocka fingrar och råkar sälja för mycket för billigt. Då skulle jag vara ganska sur och kräva ersättning, just som du får ersättning om flyget är överbokat och du inte kommer med
Så ni som handlar med aktier. En stopp loss är ganska värdelös i det här fallet. Man borde kunna ställa in att värdet ska ligga under ett värde under en viss tid 
Var nog en del som förlorade pengar på sina stop loss idag
Kunderna lär ju inte bli mindre sura för att de skyller på IT-strul om fondförvaltaren har strulat bort deras pengar.
Varför skulle du ens få reda på att förvaltaren haft lite för feta fingrar?
Fingrar eller IT. Spelar ingen roll, går fonden ner 10% på en minut och ligger kvar, men marknaden hoppar upp igen skulle nog många ställa frågor.
Nasdaq var då snabba med att säga att inga ordrar makuleras. Så ska bli intressant att få höra vad som orsakat denna dropp.
Lite mer info/kvalificerade spekulationer hos SvD:
Lars Söderfjell, aktiechef på Ålandsbanken, förklarar situationen så här:
– Det som verkar ha hänt är att har funnits en stor säljare av terminer i SBX index, det vill säga det breda börsindexet. Det har man av misstag sålt en tio gånger större volym än man hade tänkt sig.
Han fortsätter:
– De siffror som finns säger att man har haft för avsikt att sälja för 160 miljoner kronor, vilket är en > relativt stor order men inte väldigt stor. I stället har man på väldigt kort tid sålt för 1,6 miljarder, tio gånger mera.
Det är banken som har tryckt fel. Både den snabba nedgången och återhämtningen tyder på att det är en felaktig affär mer än något annat, säger han.
Alla har väl haft en dålig dag på jobbet någon gång…? ![]()
Fonder har dagskurser. Rör sig inte på 10 min bas.
Konstigt att den inte stoppades automatiskt, det skall finnas spärrar som går in när mycket stora ordrar läggs som avviker kraftigt från gällande kurser. Men exakt vilka nivåer det handlar om är svårt att veta. Denna slank ju igenom.
Nja, nån gång ska de väl handla? Men ursäkta, jag är helt inne på ETFs i min värld då jag har mest det och tänkte på det i min kommentar.![]()
Haha.
Jag: spillde kaffe på byxan ![]()
Fondförvaltare: You think you had a bad day? Hold my cocaine! ![]()
Nu avek kanske inte kursen. Var kanske en market order som helt enkelt sög upp alla limit order som folk lagt med tanke på plötsliga flash krascher ![]()