DI: Nordnet har stängt sina tjänster – misstänkt säkerhetsproblem

Nordnet har drabbats av säkerhetsproblem och valt att stänga ner både webbsida och app. Inga kunder kan nå bankens onlinetjänster.

Vad tror ni? Har de lyckats blanda ihop kunders tillgångar?

5 gillningar

Man ska alltid diversifiera, även när det kommer till vilka mäklare man använder.

15 gillningar

Oj oj oj! :see_no_evil::deer:

Tror inte det handlar om bekymmer med bokföringen av kunder eller deras innehav.

Handlar mest troligt om skalproblem. Tyvärr drabbas kunderna under tiden problemet åtgärdas.

2 gillningar

Nordnets hemsida i Sverige ligger nere och enligt tidningen har danska kunder fått tillgång till uppgifter från svenska sparares konton.

Klart det är dansken som är boven igen. Vi behöver införa omedelbara handelstullar :laughing:

8 gillningar

Med plutonium tvingar vi dansken på knä

6 gillningar

De verkar börja i en snällare ände! :heart:

2 gillningar

Hoppas han inte såg mina korkade trades :sob:

14 gillningar

Tur att man har Avanza, tycker synd om alla som valt fel nätmäklare, lider med er, kämpa på där ute!!

Får ni tillbaka pengarna någon gång i framtiden så är det nog en bra idé att fly från hemska nordnet, som tar bort inloggningsfunktioner osv.

Avanza är ju största problemet att personalen drar linor inne på kontoret, men det har än så länge inte påverkat slutkunden, även om det såklart också är ett problem.

7 gillningar

Inte bra…

Tur att man har fler mäklare.

Ska bli intressant att se om någon handlat på kontot och vad som händer om det är så…

2 gillningar

Oof.

En dansk kollega loggade in på en annans konto och påstår att det gick köpa/sälja

På lekmanna-svenska när det kommer till juridik, kan jag tänka mig att medvetet köp/sälj på någon annans konto “inte är toppen”.

11 gillningar

Med största säkerhet är det “inte toppen”, vilket han insåg och inte gjorde :grin:

1 gillning

Har hela portföljen på Nordnet… deras system är verkligen katastrof och har varit länge. PnL grafen är all over the place (samt ändrar sig ibland retroaktivt bakåt i tiden av nån anledning)… det är ofta problem med att logga in… deras belåningsgrader är minst sagt förvirrande.

Men finns det egentligen något bättre alternativ? Avanzas belåningsgrader är ju såvitt jag vet ännu sämre.

Jag föredrar egentligen Nordnet, men har ändå gått över mer och mer till Avanza då jag uppfattat Nordnets hemsida som ganska instabil. Idag fick jag bekräftelse på att det nog var rätt beslut.

1 gillning

Svettigt för er som har hela besparingar på Nordnet.
Tycker alltid Rikatillsammans fokuserat för lite på plattforms-riskerna jämförelsevis med riskerna i själva underliggande investeringarna.

Troligtvis är det något sånt här fast värre som göra att investeringarna ryker i framtiden.

6 gillningar

Jag lyckades logga in nu, och pengarna fanns kvar :sweat_smile:

5 gillningar

Förvånar mig inte alls. Nordnet generellt verkar ganska B-tier på alla sätt. Jag startade ett konto där för ett år sedan då jag fick intrycket av att deras avgifter var mindre. Sedan fick jag reda på att de visar inte totala avgifter och det är den samma avgift som Avanza.

Jag valde då att flytta mina pengar till Avanza och fick en dryg och otrevlig ton ifrån kundtjänst. Återkopplade igen efter flera veckor för att höra om processen för att det tog flera dagar och då var det en uppkäftig 18-åring i telefonen som ville inte alls samarbeta. Sen ska vi inte alls tala om mobilappen jämfört med Avanza.

Stort pass på denna nätmäklare.

1 gillning

Helt otrolig historia det här. Det trodde jag nog inte att de hade så kassa system och rutiner.

Har reggat ett klagomål. Vi får se hur de hanterar det.

1 gillning